Szkółkarstwo - strona g��wna  
       
 

Zapraszamy na nasze portale:

ogrodinfo.pl

ogrodinfo.pl

 

Szukaj: w roku:

ROŚLINY OZDOBNE

SPOSOBY KOMUNIKACJI W "ZIELONYM" HANDLU

Mgr Łukasz Mazur

Numer archiwalny: 01/2005


Poniższy tekst jest m.in. wynikiem badań ankietowych, jakie w 2001 roku przeprowadziłem we wszystkich punktach sprzedaży oferujących drzewa oraz krzewy ozdobne w urzędowych granicach Warszawy. W poprzednich częściach tego cyklu (patrz "Szkółkarstwo" 3, 4, 6/2004) przedstawiłem ogólnie zasady funkcjonowania i organizacji detalicznych punktów sprzedaży szkółkarskiego materiału ozdobnego oraz wiadomości o tym, kim są ich klienci. Poniżej — kolejna porcja informacji dotyczących sprzedaży. Tym razem wyniki własnych badań uzupełniłem informacjami z zachodniej Europy.


Formy sprzedaży

We wszystkich badanych punktach podstawą był zbyt towarów na miejscu (wykres), rzadziej zamówienia przyjmowano telefoniczne (21% placówek) lub za pośrednictwem faksu (15%) czy poczty elektronicznej (6%). Przez internet można było zamówić artykuły tylko w jednym punkcie sprzedaży. Nigdzie nie wykorzystywano natomiast komunikacji listowej.

W przypadku artykułów dla ogrodu najpopularniejsze wśród klientów było samodzielne dokonywanie zakupów i bezpośredni kontakt ze sprzedawcą.

Wykorzystanie różnych sposobów sprzedaży w badanych punktach w 2001 r.

Internet

Właściciele ponad połowy badanych punktów sprzedaży (61%) nie zamierzali w przyszłości prowadzić sprzedaży przez internet, a prawie jednej czwartej (21%) — nie byli jeszcze zdecydowani. Tylko 15% placówek podjęło w 2001 roku decyzję o uruchomieniu tej formy sprzedaży w najbliższym czasie. Najprawdopodobniej przyczyną niewielkiego zainteresowania internetem było zbyt małe zaufanie klientów do firm oferujących towary w ten sposób, a także niechęć do ujawniania numerów kart kredytowych.

Sprzedaż roślin przez internet (z angielskiego e-commerce) napotyka więcej ograniczeń niż tego rodzaju handel np. artykułami spożywczymi czy chemią gospodarczą. Te ostatnie grupy produktów klient najczęściej dobrze zna. Mają one stałe parametry jakości i nabywca nie musi takich produktów za każdym razem oglądać i sprawdzać. Artykuły te nie mają najczęściej również wartości estetycznych. W przypadku, gdy w grę wchodzą towary o większych walorach estetycznych, sprzedaż elektroniczna ma natomiast mniejsze szanse rozwoju.

Rozwój handlu przez internet zależy też od dostępności tej usługi wśród grup klientów ważnych dla określonych produktów. Wykorzystanie szybko upowszechniającego się internetu w "zielonej" branży ma obiecujące perspektywy, choć używanie go może napotykać trudności, które w innych branżach łatwiej pokonać. Problemem jest, na przykład, przekazanie informacji o ja­kości produktów roślinnych oraz brak standaryzacji (artykuły nie są porównywalne). Standaryzacja jest szczególnie ważna obecnie, kiedy firmy coraz częściej decydują się na umieszczanie na etykietach kodów paskowych EAN, dodając do tego także inne kodowane informacje (numer zamówienia, wielkość roślin, wielokrotność przesadzania, itp.). Firmy stosują przy tym oznaczenia oddzielnie, każda informacja zapisana jest w postaci sekwencji cyfr, charakterystycznej dla danego przedsiębiorstwa.

Kolejna bariera dla internetu to niemożność przekazania np. informacji o zapachu, kolor można bowiem pokazać, na przykład, na zdjęciu cyf­rowym, przesłanym pocztą elektroniczną, bądź umieszczonym na stronie internetowej producenta bądź sprzedawcy.

Uwarunkowania rynku e-commerce będą działały na korzyść supermarketów, przedsiębiorstw handlowych posiadających gęstą siatkę punktów sprzedaży oraz oferujących produkty o jednakowych parametrach jakości.

Sklep internetowy

Dynamiczny rozwój internetu rozpoczął się z chwilą spopularyzowania jednej z form przekazu informacji w sieci, jaką są witryny www. Wcześniejsze, czysto tekstowe sposoby prezentacji danych były za mało atrakcyjne i zbyt trudne w obsłudze.
W rezultacie internet jest obecnie kojarzony przede wszystkim ze stronami www. Ich walory szybko zostały zauważone w biznesie, czego dowodem jest rosnąca liczba firmowych witryn internetowych.

Coraz częściej wchodząc na strony różnych firm natrafiamy na sklepy internetowe, których zakładaniem zwykle zajmują się specjalistyczne przedsiębiorstwa. Nasuwają się pytania:

  • Jakie szanse powodzenia ma zastosowanie sklepu w szkółce?
  • Z jakimi nakładami finansowymi trzeba się liczyć?
  • Jak bardzo pracochłonne jest prowadzenie takiego sklepu?

Szukając odpowiedzi na te pytania, odwiedziłem wiele stron internetowych szkółek i centrów ogrodniczych oraz firm zakładających sklepy internetowe.

W polskich szkółkach drzew i krzewów nie natknąłem się na ani jeden sklep internetowy, natomiast znalazłem je w niemieckich i holenderskich szkółkach. Najwięcej było ich w Wielkiej Brytanii.

Przed założeniem sklepu internetowego, trzeba podjąć decyzję o tym, jak ma on wyglądać, jakie możliwości powinien dawać klientowi oraz właś­cicielowi. Rozważyć należy następujące opcje:

  • metody aktualizacji stron sklepu dotyczących poszczególnych towarów, różne sposoby wyszukiwania artykułów, nazw artykułów, cen, itp.;
  • możliwość śledzenia historii zakupów dokonanych przez klientów;
  • możliwość ustalania listy nowości;
  • możliwość wystawiania przez klientów opinii konkretnemu artykułowi;
  • różne formy płatności (za pobraniem, przelewem, kartą kredytową, itp.);
  • wbudowany system rabatowy (zależny od wielkości zamówienia, produktów lub klientów);
  • różnorodne metody prezentacji bazy artykułowej sklepu, według kategorii, producenta, itp.;
  • umieszczenie indywidualnych opisów ze zdjęciami bądź opisów dla grupy towarów;
  • wbudowany system zarządzania towarami mającymi tzw. opcje wyboru, np. kolor i rozmiar;
  • rozliczanie ilości i sygnalizowanie zmian w dostępności towarów;
  • system śledzenia i automatycznego potwierdzania zamówień;
  • rejestrowanie klientów (stali klienci);
  • zarządzanie typami kosztów dostaw (zależnie od objętości, masy, wartości i częstotliwości dostaw, z uwzględnieniem odległości do klienta) zależnymi od konkretnego produktu;
  • zarządzanie walutami i grupami VAT (różne stawki na różne produkty);
  • statystyki odwiedzin stron informujących o produktach (co jest najczęściej wyszukiwane, kupowane);
  • zdalna administracja i zarządzanie;
  • wewnętrzna promocja w sklepie — banery rek­lamowe;
  • możliwość zamieszczania ankiet, przeprowadzania badań marketingowych oraz akcji promocyjnych.

Ważne jest przy tym dostosowanie opisanych możliwości i opcji do indywidualnych potrzeb sklepu internetowego tak, aby przyciągnąć klienta, również poprzez atrakcyjną i estetyczną formę graficzną. Konieczne może być wtedy również wykonanie projektu graficznego (zwanego interfa­ce'em lub layout'em) na potrzeby e-sklepu.

Najprostszy sklep internetowy może kosztować już od 1000 zł netto (http://www.media.isf.pl/oferta/esklepy.html). Koszty założenia witryny do obsługi sklepu internetowego zależą od:

  • sugerowanej liczby oferowanych produktów;
  • możliwości modyfikacji (dodaj, usuń, modyfikuj w zakresie produktów, cen, grup towarowych, zdjęć i opisów, itp.);
  • możliwości logowania dla wybranych klientów i udostępniania im towarów po cenach promocyjnych;
  • możliwości samodzielnego wprowadzania poprzez panel administracyjny informacji o promocjach;
  • rodzaju wyszukiwarki produktów (pozwala szukać w różnych kategoriach);
  • rodzaju płatności: za zaliczeniem pocztowym, zaliczką, za pośrednictwem internetu.

W brytyjskiej szkółce Bluebell Nursery and Arboretum płacić można kartami kredytowymi. Po otrzymaniu zamówienia przedstawiciel szkółki kontaktuje się z klientem telefonicznie lub za pomocą poczty elektronicznej, informując o tym, czy zamówione krzewy, drzewa lub byliny są gotowe do sprzedaży lub — jeżeli nie są dostępne — oferując nabywcy możliwość zamiany zamówionych artykułów na inne. Po potwierdzeniu możliwości realizacji zamówień, szkółka zbiera informacje o kartach kredytowych klientów. Klient podczas rozmowy telefonicznej jest pytany o numer karty oraz datę jej wystawienia i wygaśnięcia ważności. Zamówione artykuły zostają przesłane do odbiorcy po wpłynięciu pieniędzy na konto szkółki, czyli po zakończeniu przelewu za pomocą karty kredytowej. Jeżeli rośliny mają być zarezerwowane (przetrzymane powyżej kilku dni), szkółka może zażądać depozytu.


powrót

 

Hasło Ogrodnicze| plantpress.pl | kontakt | polityka prywatności
  © 1998-2018 Plantpress Sp. z o.o.
 

NOTA PRAWNA

Materiały umieszczone na portalu www.szkolkarstwo.pl objęte są ochroną wynikającą z ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, a właścicielem ich autorskich praw majątkowych jest Plantpress sp. z o.o z siedzibą w Krakowie.

Plantpress sp. z o.o z siedzibą w Krakowie zastrzega w rozumieniu art. 25 ust.1 pkt.1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, iż dalsze rozpowszechnianie aktualnych artykułów opublikowanych na portalu www.szkolkarstwo.pl jest zabronione niezależnie od celu w jakim rozpowszechnienie miałoby nastąpić, lub użytego środka przekazu.