Szkółkarstwo - strona g��wna  
       
 

Zapraszamy na nasze portale:

ogrodinfo.pl

ogrodinfo.pl

 

Szukaj: w roku:

ROŚLINY OZDOBNE

PO TRUDNYM SEZONIE (CZ. II)

Alicja Cecot

Numer archiwalny: 06/2005


W pierwszej części relacji ("Szkółkarstwo" 5/2005) z Międzynarodowych Targów Szkółkarskich Plantarium 2005, które odbyły się w Boskoop w Holandii przedstawiłam ogólne spojrzenie na tegoroczną edycję tej imprezy, a także część najciekawszych prezentacji. Poniżej — kolejna porcja spostrzeżeń.



Nowe grupy roślin

Holenderska firma hodowlana De Ruiter New Roses International, znana do tej pory producentom kwiatów róż szklarniowych, pokazała odmiany z grupy Terazza przeznaczone do uprawy w pojemnikach i do dekoracji tarasów, balkonów, ogródków patiowych (fot. 1). Jedną z obiecujących przedstawicielek tej grupy — odmianę 'Ruiy 297A' TERAZZA RED® — zgłoszono do konkursu targowych nowości, w którym jury przyznało jej srebrny medal. Jak podkreśla Eduard Koks, menedżer z przedsiębiorstwa De Ruiter, miało ono kreacje "patiowe"
w swoich programach hodowlanych już dawno, osiągając dobre wyniki tych prac, ale uzyskane odmiany trzymano w zanadrzu. Dopiero niedawno stworzono z nich grupę i skierowano do produkcji (pierwsza partia towaru z holenderskiej szkółki Pouw Rozen znalazła się w sprzedaży w 2005 r.).
Odmiany te mają wyróżniać się nie tylko atrakcyjnymi kwiatami, ale muszą być zdrowe, o ładnym przez cały sezon ulistnieniu, przede wszystkim odporne na mączniaka rzekomego. Powinny to być kreacje wielokwiatowe, samoczyszczące się, o zwartym pokroju (te z grupy Terazza dorastają do 40–50 cm wysokości). Róże te oferuje się w specjalnych terakotowych pojemnikach, z etykietami w kształcie motyla, a promocję w punkcie sprzedaży wspiera plakat przygotowany przez hodowcę. Rośliny rozmnażane są z sadzonek w Polsce w gospodarstwie Wieczorek, a producentom finalnego towaru oferuje się pochodzące z naszego kraju półprodukty.


Fot. 1. Róże z grupy Terazza

Nowe opakowania

Na stoisku giełdy kwiaciarskiej FloraHolland, która handluje częścią materiału szkółkarskiego przeznaczonego na rynek detaliczny, wzrok przykuwały powojniki pakowane w plastikowe torby z uchwytami (fot. 2). Takie opakowanie, po pierwsze, zwiększa prawdopodobieństwo zakupów pod wpływem impulsu (towar "do wzięcia"), po drugie — lepiej chroni rośliny podczas transportu. Produkty tego typu, pochodzące z holenderskich szkółek, kupowane są na razie przede wszystkim przez eksporterów, którzy kierują te pnącza do Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec.


Fot. 2. Powojniki w nowym "ubraniu" — ukłon w stronę klientów punktów sprzedaży detalicznej

Belgijska szkółka Huijbregts Tuinplanten, która specjalizuje się w produkcji pierisów w pojemnikach (pół miliona krzewów rocznie, 11 odmian), zaprezentowała jako nowość 3-odmianowe zestawy roślin w doniczkach P10, we wspólnym opakowaniu (fot. 3). Cena hurtowa takiego zestawu wynosi 3,25 euro — 3 rośliny jednej odmiany podane standardowo kosztowałyby 2,70 euro. Jak mówi właściciel, od którego większość towaru odbierają hurtownicy, do wprowadzenia nowej formy sprzedaży skłoniła go sytuacja rynkowa — nadprodukcja pierisów i, dodatkowo, zły ostatni sezon handlu w szkółkarskiej branży. Zwrócenie uwagi na swoje produkty poprzez wzbogacenie je o wartość dodaną staje się więc koniecznością.


Fot. 3. Pierisy w zestawach — produkt wzbogacony o wartość dodaną, a zarazem efekt kłopotów ze sprzedażą tych roślin

Firma van den Dool z Holandii zaczęła w 2004 roku sprzedawać krzewy w zestawach — "sześciopakach". Szkółka ta, zlokalizowana w Waddinxveen, uprawia na powierzchni 8 ha bogaty asortyment krzewów liściastych, a także iglastych w doniczkach P9. Rośliny tak niewielkich rozmiarów trafiają nie tylko do innych szkółkarzy jako "młodzież", ale również na rynek detaliczny. A na nim trzeba oferować produkt wyróżniający się spośród innych. Stworzono więc linię pod wspólną nazwą "Natural Decoration", która figuruje na uchwycie poszczególnych zestawów-"sześciopaków" (fot. 4), zawierającym m.in. adres strony internetowej www.natural-decoration.info. Zestawy — jednorodne lub mieszane — złożone są np. z bukszpanów, odmian trzmieliny o różnych barwach liści (złote, srebrzyste), kilku gatunków krzewów iglastych czy też odpowiadają porom roku (np. jesienna mieszanka). Podczas ostatnich targów Plantarium rzucał się w oczy jednorodny zestaw, w którym znajdowało się 6 roślin Trachelospermum 'Cameleon' (nieodporne na większy mróz), o pstrych liściach.


Fot. 4. Szkółkarski materiał z serii "Natural Decoration" — towar markowy

"Zwykłe" krzewy inaczej

Kolejny pomysł z serii "Jak niebanalnie sprzedawać krzewy liściaste produkowane w gruncie?" prezentowała holenderska szkółka Marc Lodders (patrz też "Szkółkarstwo" 6/2004). Otóż w jednym 3-litrowym pojemniku oferuje się 5 różnych krzewów ozdobnych z kwiatów barwy białej, żółtej, różowej, czerwonej (fot. 5). Są to: forsycja pośrednia (Forsythia intermedia) 'Spectabilis', porzeczka krwista (Ribes sanguineum) 'King Edward VII', tawuła norweska (Spiraea x cinerea) 'Grefsheim', krzewuszka (Weigela sp.) 'Bristol Ruby', jaśminowiec (Philadelphus sp.) 'Virginal'. Takiemu zestawowi towarzyszy duża, oryginalna etykieta z anglojęzycznym sloganem Colour Kick in Your Garden, co można by przetłumaczyć jako "kolorowy strzał do twojego ogrodu". Marc Lodders zamierza w przyszłym roku przygotować drugi 5-elementowy zestaw, w którym znajdzie się m.in. budleja, a w przyszłości również "mieszankę" krzewów ozdobnych z owoców. Oprócz tradycyjnych pojemników 3-litrowych, zaczął ponadto wykorzystywać specjalne kontenery używane do produkcji pnączy (climber pots), kształtu ściętego ostrosłupa, o pojemności 5,2 litra. Wspomniany kształt pozwala na jednym wózku CC ustawić o 9 kontenerów więcej (72 sztuki), choć mają one większą pojemność niż tradycyjne, a w efekcie, zaoszczędzić na kosztach transportu, które są coraz większe. Jak zapewnia M. Lodders, jego nowe koncepcje sprzedaży krzewów — szczególnie żywopłotowych — produkowanych w gruncie już się sprawdziły, zwłaszcza w Niemczech i Wielkiej Brytanii (obiecujące rozmowy przeprowadził też podczas Plantarium 2005 z przedstawicielem sieci centrów ogrodniczych z Francji), ale wciąż wymagają promocji.


Fot. 5. Krzewy z uprawy gruntowej mogą być atrakcyjnym towarem

Gotowce

Holenderska firma Mobilane, która znana jest z wylansowania i udanej sprzedaży w wielu krajach Europy (w tym w Rosji) gotowych, przenośnych żywopłotów, zaprezentowała też inne ogrodowe "gotowce" — maty kokosowe z roślinami okrywowymi. Produkcją tych "zielonych dywanów", które można porównać do trawników w rolkach, zajmuje się niemieckie przedsiębiorstwo Helix Pflanzen. Oferowany jest produkt w wersji "klasycznej" (fot. 6)
i "standardowej". Ta pierwsza, w której na warstwie z włókien kokosowych znajduje się podłoże torfowe z gęsto posadzonymi roślinami, przeznaczona jest do miejsc, gdzie oczekuje się natychmiastowego efektu ozdobnego. Natomiast druga, w której nie ma pośredniej warstwy wspomnianego substratu, a rośliny posadzone są rzadziej (mają wypełnić całą przeznaczoną dla nich powierzchnię po 6 miesiącach), polecana jest do wykorzystania na mniej eksponowanych stanowiskach. Roślinami, które stosuje się do przygotowania tego typu produktu, są odmiany m.in. bluszczu pospolitego, trzmieliny Fortune'a, irgi Dammera, śnieguliczki Chenaulta, barwinka pospolitego. Jak mówi Bianca Scheringa z firmy Mobilane, która od niedawna handluje matami, w pierwszej połowie 2005 r. zrealizowano w Holandii jeden duży projekt z użyciem gotowych "dywanów" z okrywowymi roślinami — urządzono z ich pomocą teren zieleni wokół jednego z hoteli.


Fot. 6. Rośliny okrywowe w matach (tu wersja "klasyczna")

Twórcze koncepcje

Najbardziej wyszukane formy sprzedaży, wymagające większej inwencji twórczej niż w przypadku użycia zbiorczego opakowania, przygotowania zestawu różnorodnych krzewów czy dołączenia nietuzinkowej etykiety, zaprezentowały dwie holenderskie szkółki — Alex Schoemaker Boomkwekerij oraz Kwekerij van Heesbeen, obie należące do młodych właścicieli. Ta pierwsza zademonstrowała pomysły podania popularnych roślin (bukszpany, hortensje, wrzośce, itd.) w sposób, który może docenić wyrobiona, wymagająca klientela centrów ogrodniczych (fot. 7). Prezentowanym koncepcjom sprzedaży, wysoko ocenionym przez międzynarodowych ekspertów z "zielonej" branży, zwłaszcza Brytyjczyków, towarzyszyła elegancko wydana broszurka z hasłem przewodnim Living Creations, która dodatkowo przekonywała, że pomysły A. Schoemakera są w pełni przemyślaną wizją kreowania wizerunku produktu szkółkarskiego i odwołują się do emocji klienta.


Fot. 7. Bukszpany podane w sposób niebanalny czynią z tych pospolitych krzewów produkt z grupy premium

Do poszczególnych zmysłów człowieka odwołuje się Ad Heesbeen, którego stoisko uznano za najlepszą ekspozycję Plantarium 2005 (fot. 8). Pod nową własną marką Sense of Nature (gra słów: słowo sense oznacza zarówno zmysł, jak i sens) właściciel szkółki z Haarsteeg lansuje koncepcję sprzedaży, która opiera się na stwierdzeniu, że dla klienta nie jest najważniejsza cena, jeśli tylko odpowiednio wywoła się u niego nieodpartą chęć zdobycia rośliny. Ważne, by grupę roślin, u których liczy się przede wszystkim wygląd (oddziałują na zmysł widzenia), kierować do centrum ogrodniczego, gdy jest ona wizualnie atrakcyjna — np. tylko w okresie kwitnienia — poprzedzając to kampanią reklamową. Na rośliny aromatyczne można zwrócić uwagę kupującego grupując je w punkcie sprzedaży i pokazując ich walory na odpowiednim plakacie. Takich pomysłów nigdy nie brakuje na targach Plantarium, podobnie jak nowości odmianowych, z których wybrane przedstawię w kolejnym numerze "Szkółkarstwa".


Fot. 8. Nowoczesne koncepcje sprzedaży roślin odwołują się do emocji kupującego, w tym do poszczególnych zmysłów człowieka


powrót

 

Hasło Ogrodnicze| plantpress.pl | kontakt | polityka prywatności
  © 1998-2018 Plantpress Sp. z o.o.
 

NOTA PRAWNA

Materiały umieszczone na portalu www.szkolkarstwo.pl objęte są ochroną wynikającą z ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, a właścicielem ich autorskich praw majątkowych jest Plantpress sp. z o.o z siedzibą w Krakowie.

Plantpress sp. z o.o z siedzibą w Krakowie zastrzega w rozumieniu art. 25 ust.1 pkt.1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, iż dalsze rozpowszechnianie aktualnych artykułów opublikowanych na portalu www.szkolkarstwo.pl jest zabronione niezależnie od celu w jakim rozpowszechnienie miałoby nastąpić, lub użytego środka przekazu.