Pandemia napędza popyt na rośliny ozdobne w Niemczech

powojniki
fot. W. Górka

Druga połowa stycznia była zazwyczaj areną jednego z najważniejszych wydarzeń w międzynarodowej branży roślin ozdobnych – targów IPM Essen w Niemczech. Niestety, także w tym roku impreza ta została odwołana z powodu pandemii koronawirusa. Na pocieszenie organizatorzy udostępnili dla prasy zamówiony przez nich w agencji CO CONCEPT raport rynkowy, wskazujący stan „zielonego sektora” w Niemczech i Europie po dwóch latach pandemii, wyzwania, które stoją przed rynkiem roślin ozdobnych oraz możliwości jego rozwoju w przyszłości.


Koronawirus zmienia świat, a rynek roślinny został pandemią dotknięty w sposób szczególny. 2021 r. był kolejnym bardzo ważnym rokiem dla kwiatów ciętych i roślin ozdobnych. Podczas gdy jego wielkość w Niemczech w 2020 r. – po wielu latach stagnacji – wyniosła już 9,4 mld euro, co uważano za rekordowo wysokie, obserwacje rynkowe wskazują, że dane te mogą być ponownie przekroczone w 2021 r. Dopiero przyszłość pokaże jednak, czy wywołany pandemią popyt na kwiaty cięte i inne rośliny ozdobne będzie nadal rósł, czy też będzie jednorazowym efektem. Wiele dowodów sugeruje, że zieleń będzie kluczowym czynnikiem jakości życia w przyszłości.

W Niemczech wzrosła sprzedaż kwiatów ciętych, fot. W. Górka
W Niemczech wzrosła sprzedaż kwiatów ciętych, fot. W. Górka

Odwrót od katastrofy
Na początku pandemii prawie niemożliwe było przewidzenie skutków, jakie środki ochrony przed koronawirusem miałyby dla ogrodnictwa. Gdy nastroje wahały się między nadzieją a strachem, pojawiła się duża niepewność co do tego, czy kanały sprzedaży „żywych” produktów ogrodniczych będą w ogóle otwarte i czy konsumenci zechcą wydawać pieniądze na rośliny ozdobne w tak niepewnych finansowo czasach. Teraz wiemy, że – oprócz pierwszej fazy lockdownu – sprzedaż „zielonych produktów” rosła, ponieważ rośliny ozdobne stały się symbolami normalności i bliskości natury: detaliści i ich klienci byli zainteresowani zielenią. Ponieważ konsumenci mieli mniej możliwości wydawania pieniędzy na podróże, gastronomię i samochody, w ciągu ostatnich dwóch lat coraz częściej koncentrowali się na własnych domach i ogrodach. Wiele osób wykorzystało fazy blokady jako okazję do zajęcia się pracą w domu, na balkonie lub w ogrodzie, aby zrekompensować zajęcia rekreacyjne, które nie były już możliwe i polepszyć samopoczucie. Odnotowano rekordowe wzrosty wydatków na ulepszenia domów i ogrodów. Według AMI (Agrarmarkt Informations-Gesellschaft mbH) wydatki konsumpcyjne w Niemczech znacznie wzrosły w 2020 r., a cały rynek doświadczył bezprecedensowego poziomu wzrostu między 2019 r. – tj. przed pandemią – a 2020 r. ze stopą wzrostu 5,1%. Potem doszła „gorączka ogrodowa” i w 2021 r. odnotowano 9% wzrost wolumenu rynku w porównaniu z rokiem poprzednim.

Lockdown spowodował wzrost wydatków na rośliny ogrodowe, fot. W. Górka
Lockdown spowodował wzrost wydatków na rośliny ogrodowe, fot. W. Górka
W czasie pandemii wzrosło zainteresowanie roślinami do dekoracji mieszkań, fot. W. Górka
W czasie pandemii wzrosło zainteresowanie roślinami do dekoracji mieszkań, fot. W. Górka

Czy wydatki na rośliny ozdobne mogą być jeszcze większe?
Według AMI, wydatki na rośliny ozdobne na mieszkańca w Niemczech wzrosły ze 108 euro w 2019 r. do 113 euro w 2020 r. i do 124 euro w 2021 r. Rok 2020 był tym, w którym wiele osób po raz pierwszy odkryło swoją miłość do roślin i ogrodnictwa lub chęć ulepszenia własnego domu – czyli domowego biura. W efekcie liczba klientów gwałtownie rosła o 10-20% w sektorze detalicznym. W 2020 r. konsumenci wydali średnio o jedno euro więcej na mieszkańca na byliny, krzewy liściaste, ozdobne rośliny doniczkowe, rośliny balkonowo-tarasowe niż w roku poprzednim. Rok 2021 pokazał z kolei, że klienci detaliczni są skłonni zapłacić nieco więcej za rośliny – wydali średnio do 20% więcej w porównaniu z 2020 r. Według ekspertów średnia kwota zakupu na paragon wzrosła o co najmniej 10%. 2020 r. był jednak szczytowym pod względem liczby klientów, w 2021 r. nie odnotowano już bowiem ich znaczącego wzrostu (rekordowa liczba klientów z 2020 r. także nie została już przekroczona).

Najlepszy Dzień Matki w historii handlu kwiatami
W 2021 r. nawet specjalne dni sprzedaży – poza Walentynkami, które przypadły w czasie lockdownu – poszły bardzo dobrze, co pokazała ankieta na temat Dnia Matki przeprowadzona przez Stowarzyszenie Niemieckich Hurtowni i Importerów Kwiatów (BGI /Verband des Blumen- Groß- und Importhandel]). Według badania, w tym okresie podaż nie była w stanie nadążyć za wysokim popytem. Kilku dużych detalistów odnotowało wzrost sprzedaży o 40% w porównaniu do danych z minionych lat. Konsumenci byli gotowi zaakceptować wyższe ceny i długi czas oczekiwania, aby tylko zdobyć wysokiej jakości kwiaty na prezenty dla matek. Znacznie wzrosła też skłonność nabywców do wydawania pieniędzy – w 2021 r. bukiety sprzedawane za 30-40 euro były już normą, a nie wyjątkiem.

Niemieccy klienci zaakceptowali wyższe ceny gotowych bukietów, fot. W. Górka
Niemieccy klienci zaakceptowali wyższe ceny gotowych bukietów, fot. W. Górka

Głód kwiatów
Zachowania zakupowe obserwowane w kwietniu 2021 r. są dobrym przykładem tego, jak popularne były rośliny ozdobne wśród konsumentów. Po tym, jak w kwietniu 2021 r. ponownie otwarto w Niemczech kwiaciarnie, średnia kwota wydana na kwiaty cięte wzrosła o 24% w porównaniu z rokiem poprzednim. Można się pokusić o stwierdzenie, że konsumenci odczuli głód roślin ozdobnych. Badania przeprowadzone przez Instytut Edukacji i Badań Ogrodniczych w Erfurcie (LVG) na temat wyników sezonu w sektorze roślin balkonowo-tarasowych wykazały, że wyniki za 2021 r. po raz kolejny były pozytywne. 80% ankietowanych oceniło sezon od dobrego do bardzo dobrego. Ze względu na ciepłą pogodę w marcu, wiosenny handel w 2021 r. był zauważalnie lepszy niż w 2020 r. i spowodował, że wiele firm musiało kupić niezwykle duże ilości dodatkowego towaru, aby uzupełnić własną produkcję. W kwietniu sytuacja się odwróciła. Podczas gdy kwiecień w 2020 r. był niezwykle ciepły, co zaowocowało doskonałą sprzedażą, ten sam miesiąc w 2021 r. był znacznie chłodniejszy, co znacznie spowolniło handel roślinami balkonowo-tarasowymi. Maj natomiast po raz kolejny charakteryzował się dobrą sprzedażą i spowodował, że większość firm wyprzedała rośliny przed końcem miesiąca.
Źródło: IPM Market Report 2022

Brak postów do wyświetlenia

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.