Jak wynika z badań American Community Survey opublikowanego we wrześniu 2022 r. przez Census Bureau, nawet 17,9% Amerykanów w czasie pandemii pracowało zdalnie. I choć wielu z nich wróciło do biur, to wciąż jest spora grupa osób pracujących na odległość lub hybrydowo. Co to oznacza dla branży ogrodniczej? Im więcej ludzi pracuje z domu, tym większe jest ich pragnienie otaczania się żywymi roślinami i kwiatami. I nie dotyczy to tylko zielonych zakątków w przestrzeni miejskiej, ale też właśnie takich domowych biur.
Poszukiwane rośliny
Stary, zakurzony, stojący w rogu pokoju od 20 lat figowiec sprężysty, wyglądający jak plastikowy, powinien ustąpić miejsca znakomicie oczyszczającemu powietrze figowcowi benjamińskiemu, o drobnych, bardzo licznych, dwubarwnych u odmian liściach. Na biurkach lub krawędziach półek mogą rosnąć okazy osiągające mniejsze wymiary, ale o równie dekoracyjnych liściach, np. trzykrotka ‘Feeling Flirty’, alokazja ‘Mythic Silver Dragon’. W ostatnim czasie bardzo dobrze sprzedają się rośliny z rodziny obrazkowatych, m.in. wspomniana już alokazja, monstery, syngonium, epipremnum czy filodendrony. Wśród gatunków kwitnących swój renesans przeżywają sępolia afrykańska, hoja i bromelie, które dobrze komponują się z roślinami o barwnych liściach, np. filodendronem ‘Prismacolor Pink Princess’ czy kalatea ‘Color Full Rosy’ i ‘Color Full Dottie’ – wszystkie będą pożądanym elementem domowego biura. Wciąż nie brakuje kolekcjonerów rzadkich odmian, którzy są w stanie zapłacić za poszukiwane okazy ogromne pieniądze.
Leafjoy – nowa marka
Firma The Plant Co. z USA, we współpracy z Proven Winners, wprowadziła na rynek rośliny doniczkowe pod marką Leafjoy. Obejmuje ona obecnie ponad 100 odmian gatunków doniczkowych do dekorowania wnętrz, ale planowane jest rozszerzenie asortymentu. Jej zaistnienie było poprzedzone badaniami ankietowymi przeprowadzonymi w mediach społecznościowych. Proponujemy rozwiązania, które są odpowiedzią na dotychczasowe problemy wielu amatorów uprawiających rośliny doniczkowe w domu – poinformował Dave Konsoer, wiceprezes ds. sprzedaży w Proven Winners. Na podstawie ponad 7000 ankiet wyciągnięto też dodatkowe wnioski, m.in. ● konsumenci wydają średnio 50 dolarów rocznie na rośliny doniczkowe, a ponad 60% respondentów deklaruje, że kupiło rośliny doniczkowe jako prezenty dla przyjaciół i rodziny; ● najlepiej sprzedawały się rośliny w kremowych i białych pojemnikach; ● 80% ankietowanych stwierdziło, że lokalne centra ogrodnicze są głównym źródłem zakupów roślin doniczkowych; ● konsumenci dokonują zakupów roślin doniczkowych przez cały rok, choć największą sprzedaż odnotowuje się od października do kwietnia; ● ważne są informacje o roślinie – klienci chcą wiedzieć, co kupują.
W odpowiedzi na tę potrzebę etykiety roślin doniczkowych sprzedawanych pod marką Leafjoy zawierają nazwę, wymagania i zalecenia pielęgnacji rośliny. Cała kolekcja podzielona jest na cztery typy: Atrium obejmuje rośliny wymagające wysokiego natężenia oświetlenia, Cocoon – tolerujące gorsze warunki świetlne, SpaScene – do ciepłych, wilgotnych pomieszczeń oraz WorkLife, w której znaleźć można gatunki nie zrzucające liści, o niewielkich wymiarach, możliwe do ustawienia np. w pobliżu komputera.
Hydroponika na fali
Młodzi ogrodnicy-amatorzy chętnie obserwują wzrost roślin. Lubią widzieć, jak roślina wypuszcza nowy liść lub gdy wyrastają korzenie u sadzonek zanurzonych w wodzie. Wtedy najlepiej czują cel uprawy roślin – twierdzi Lisa Eldred Steinkopf, autorka książki o roślinach doniczkowych. Jej zdaniem z tego powodu tak bardzo wzrosło zainteresowanie uprawą hydroponiczną roślin w szklanych, przezroczystych naczyniach, która pozwala na obserwację rozwijających się liści, ale i korzeni. Trend ten znalazł odzwierciedlenie w nowym produkcie na rynku – Leafjoy H2O – rośliny w szklanych pojemnikach, które wymagają minimum opieki, bo tylko dolewania wody. Jego siostrzana wersja – Leafjoy H2O Mini, różniąca się tym, że naczynie jest zamknięte, to propozycja dla osób, które obawiają się przypadkowego rozlania wody np. przy laptopie lub wzmożonego zainteresowania zwierząt rośliną.
Na podstawie Greenhouse Product News i Proven Winners