Dla wielu sprzedawców roślin ozdobnych jesień to niemal martwy sezon. Oczywiście w grę wchodzi sprzedaż chryzantem przed 1 listopada, a następnie choinek i poinsecji. Jednak co do zasady obserwujemy, że jesienią wielkiego ruchu w zielonej branży nie ma. Czy można to zmienić?
Klienci nie odwiedzają sprzedawców, a więc sprzedawcy nie przygotowują oferty. A może to brak oferty zniechęca klientów do odwiedzin? W każdym razie jedno pociąga za sobą drugie.
Czy jednak tak być musi? Czy jest szansa, by jesienią dopisali klienci, którzy byliby zadowoleni z oferty? Tak. Jest szansa i to spora, choć niewątpliwie zmiana przyzwyczajeń klientów będzie wymagać i czasu, i przemyślanej strategii.
Jesień to czas kolorów
Przebarwiające się drzewa i krzewy przyciągają uwagę i zdobią jesienne ogrody i tereny zielone. Jasno pokazują, że jesień nie musi być szara. Nawet ta późna jesień ma do zaoferowania żywe kolory. To zaś można właśnie wykorzystać, by stworzyć potrzebę wśród klientów. Potrzebę posiadania w swoich ogrodach roślin, które go uatrakcyjnią właśnie jesienią.
Wczesną wiosną nieobcy jest widok kwitnących w wielu ogrodach magnolii i innych roślin, które zostały posadzone by cieszyć i zdobić, gdy na dworze jeszcze szaro. Wielu klientów chce mieć w swoim ogrodzie taki zwiastun wiosny, który cieszy pomimo nawet wiosennych opadów śniegu.
Czy jednak podobnie myśli się o jesiennych roślinach? Chyba nie do końca. A przecież jesienią ogród również może być atrakcyjny. Tak jak przykładowo magnolia wczesną wiosną zdobi ogród, tak są rośliny, które są atrakcyjne późną jesienią, a nawet zimą. Nie widać na to jeszcze jednak swoistej mody i potrzeby.
Moda na jesień
Bez tej mody i potrzeby na jesienne pełne kolorów ogrody, ryzyko wprowadzenia odpowiednich roślin do jesiennej sprzedaży będzie za duże. Co więc robić? Czy czekać na pojawienie się tych potrzeb wśród klientów czy może aktywnie je kształtować? Marketing udziela odpowiedzi, że lepiej jest kształtować potrzebę klienta i „sterować” nią w kierunku naszej oferty.
Jak zatem wytworzyć potrzebę jesiennych zakupów i odwiedzin centrów ogrodniczych? Ludzie kupują oczami. Jeśli będą widzieć atrakcyjne jesienią i zimą rośliny, to zapragną je mieć u siebie. Dlatego jesienna ekspozycja jest bardzo ważna. Warto odpowiednio wyeksponować rośliny zarówno pięknie przebarwiające się jesienią oraz te, które wtedy kwitną. Jak choćby oczary. Wielu potencjalnych klientów nie zdaje sobie sprawy nawet z ich istnienia. Tak więc gdy będą mieli szansę ich poznania, zapewne też poczują potrzebę posiadania w swoich ogrodach.
Jesienna ekspozycja dla klientów
Jesień to jedyna pora roku by odpowiednio wyeksponować właśnie rośliny atrakcyjne jesienią. Często wiosną są niepozorne i „giną” wśród zieleni całości oferty. Jesienią zaś wysuwają się na plan pierwszy i warto to wykorzystać.
Jednak nie tylko ich wyeksponowanie w miejscu sprzedaży jest ważne. Warto zadbać o to, by być aktywnym w marketingu internetowym. Żyjemy wśród internetowych treści, gdzie szukamy inspiracji i informacji, a także rozrywki. Wykorzystajmy to w promowaniu jesiennych roślin. Potencjalni klienci widząc jak piękne mogą być poszczególne rośliny jesienią, zaczną o nie pytać. I przyjdą tam, gdzie one będą dostępne.
Internet to dobre miejsce by dotrzeć do potencjalnych klientów i przyciągnąć ich do siebie. Zainteresować i sprawić, że poczują chęć posiadania roślin. Nawet jeśli nie prowadzimy sprzedaży przez internet, to jest on bardzo ważny, by skłonić ludzi by zawitali w nasze progi.
Róbmy „eventy”, to przyciąga ludzi
Możliwych sposobów na przyciągnięcie klientów jest wiele. Niektóre stają się coraz popularniejsze. Jak choćby „farmy dyniowe”. Pomarańczowe dynie przyciągają uwagę i są niewątpliwie bardzo dekoracyjne. Z roku na rok grono ich fanów powiększa się. Wiele miejsc nie ogranicza się tylko i wyłącznie do ich sprzedaży, ale tworzy miejsca gdzie można spędzić czas wśród dyniowych i jesiennych dekoracji. Wykorzystajmy to marketingowo. Postarajmy się by „dyniowa farma” przyciągnęła do nas ludzi, a następnie pozwólmy im zapoznać się z pięknie przebarwiającymi się roślinami.
Tak samo z jesienną rabatówką. Wiele osób nie zdaje sobie nawet sprawy z istnienia choćby ozdobnych kapust, które mogą zdobić jesienne kompozycje, klomby i rabaty przez długi czas. Nie tylko do pierwszych przymrozków i śniegów.
Jak inaczej przyciągnąć ludzi do centrum ogrodniczego jesienią? Można zorganizować festyn, na którym dostępne będą lokalne produkty. W grudniu zaś dobrym pomysłem jest jarmark świąteczny.
Jesienią można tez przyciągnąć klientów do siebie organizując kursy czy pokazy choćby odpowiedniego cięcia roślin i ich sadzenia.
Ostatnimi czasy jesienne sadzenie straciło na popularności, a przecież ma wiele zalet. Przede wszystkim uchodzi zaś za trudne. Możemy zorganizować kurs takiego sadzenia i przekonać, że jesienne sadzenie to nic trudnego. Gdy jesienne sadzenie wróci do łask, to i klienci zaczną w tym okresie więcej kupować.
Sprzedawcy nie powinni też zapominać o drzewach o ozdobnej korze. Gdy już spadnie ostatni liść z drzewa, to zdobi je właśnie kora. Ta zaś często potrafi zachwycić i być powodem, dla którego klient może sięgnąć po właśnie ten gatunek. Dajmy szansę klientom by mogli poznać te rośliny.