Targi IPM ESSEN 2025 za nami. To była już 41 edycja Międzynarodowych Targów Roślin IPM ESSEN, które zapracowały sobie na opinię najważniejszej imprezy w branży roślin ozdobnych. Podczas czterech dni (28–31 stycznia 2025 r.) można było się zapoznać z bardzo szerokim asortymentem związanym z produkcją roślin i ich obrotem, do czego nawiązywało hasło wystawy – Endless Green Variety („Nieskończona zielona różnorodność”). Pokazano standardową ofertę, ale i nowości, które zawsze na tego typu imprezach są promowane. Targi te to też okazja do podpatrzenia trendów – ogólnoświatowych i w poszczególnych krajach (okazją do tego są np. stoiska narodowe). Wartością dodaną były liczne wydarzenia towarzyszące.
Targi IPM ESSEN 2025 – przekrój targowej oferty
Ten bardzo szeroki asortyment produktów prezentowanych na targach IPM ESSEN to: rośliny balkonowo-rabatowe, doniczkowe do dekorowania wnętrz, tarasowe, kwiaty cięte, byliny, krzewy i drzewa, drzewka bożonarodzeniowe. Dopełnieniem oferty roślinnej (stanowiącej 61% całości) są środki produkcji ogrodniczej, oferta obiektów uprawowych, technika ogrodnicza (systemy nawadniania, nawożenia itp.), maszyny, w tym zaawansowane roboty (ci wystawcy stanowią 32% ogółu).
Targi te to też ważna platforma dla florystów – nie tylko pod względem odbywających się pokazów, ale i oferty akcesoriów przydatnych w pracy tych przedstawicieli branży.
Nie brakuje akcesoriów ogrodowych, elementów promocyjnych, np. podpowiedzi dotyczących prezentacji roślin w punktach sprzedaży detalicznej.
Słowem – każdy przedstawiciel branży roślin ozdobnych znajdzie w Essen coś interesującego.
Targi IPM ESSEN zajmują 10 pawilonów o łącznej powierzchni ok. 100 000 m2.

Gorące tematy
Zabrakło kilku ważnych graczy na kwiaciarskim rynku – firm hodowlanych i jednocześnie oferujących materiał wyjściowy do dalszej produkcji. Ta tendencja była już jednak zauważalna w poprzednich latach. Słychać opinie, że ważniejszą, a na pewno atrakcyjniejszą pod względem terminu imprezą dla tych przedsiębiorstw są pokazy FlowerTrials® organizowane w 24. tygodniu roku. Trudno się z tym nie zgodzić. Jednocześnie, mimo tych kilku „braków”, to właśnie hale 1 i 2 wypełnione produktami kwiaciarskimi (gatunki balkonowo-rabatowe, byliny, rośliny doniczkowe, kwiaty cięte) były najbardziej zatłoczone i było w nich najbardziej gwarno. Ożywione rozmowy, wyczuwalny entuzjazm i hale przepełnione kolorami sprawiały, że w tym miejscu czas mijał przyjemnie.
Dużą frekwencją cieszyła się też hala ze środkami produkcji, maszynami i różnymi rozwiązaniami technologicznymi. Co nie dziwi, bo to automatyzacja coraz mocniej przejmuje pałeczkę najważniejszych potrzeb producentów roślin ozdobnych.
Wynika to nie tylko z nasilającymi się problemami ze znalezieniem odpowiedzialnych pracowników do pracy w gospodarstwach ogrodniczych, ale i z prostej ekonomii. Na zaawansowane rozwiązania technologiczne decydują się głównie duże firmy. Wydaje się jednak, że automatyzacja w niedługim czasie będzie dotyczyła także właścicieli tych gospodarstw, którzy jeszcze są sceptyczni do niektórych inwestycji. I okaże się konieczna, by dotrzymać kroku wciąż rozwijającej się branży.



IPM ESSEN w międzynarodowym wydaniu
Międzynarodowy charakter targów podkreślają wspólne stoiska poszczególnych krajów – największe zorganizowały firmy z Holandii, Belgii, Hiszpanii, Danii i Turcji. Polskie stoisko, z reprezentacją sześciu szkółek, zorganizował Związek Szkółkarzy Polskich. Przedstawiciele naszego kraju widoczni byli także w innych miejscach, a były to zarówno szkółki, jak i dostawcy środków produkcji.


Targowe zmiany
W tym roku wprowadzono kilka zmian organizacyjnych. Na przykład, w pawilonie 1A zorganizowano giełdę o charakterze „zobacz i zamów” pod nazwą Landgard Order Days.
Dział florystyczny został przeniesiony do hali 5, tam też można się było zapoznać z prezentacją Romeo Sommersa (IPM Discovery Center), a nowości konkursowe można było zobaczyć w hali 4.
Te ostatnie były stosunkowo trudne do odnalezienia (w poprzedniej lokalizacji też nie były szczególnie wyeksponowane). Zwiedzający są zawsze bardzo zainteresowani nowymi odmianami, firmom je pokazującym – choćby podczas takiego konkursu – zależy na ich promocji. Z tych względów kandydatki do nagród na najlepsze nowości zasługują na lepsze miejsce.

Targi IPM ESSEN 2025 – podsumowanie
- Międzynarodowe Targi IPM ESSEN 2025
- ponad 40 000 profesjonalnych zwiedzających
- 44% zwiedzających i 69% wystawców przyjechało spoza Niemiec
- ¼ gości złożyła zamówienia bezpośrednio na wystawie
- 1434 wystawców z 45 krajów
- 86% wystawców już zdecydowało o uczestnictwie w przyszłorocznej edycji targów
- 93% zwiedzających zamierza przyjechać ponownie na targi
Więcej zdjęć w naszych mediach społecznościowych.