Targi IPM ESSEN 2025. Kolory branży roślin ozdobnych.

fot. I. Stelmasiewicz

Targi IPM ESSEN 2025 za nami. To była już 41 edycja Międzynarodowych Targów Roślin IPM ESSEN, które zapracowały sobie na opinię najważniejszej imprezy w branży roślin ozdobnych. Podczas czterech dni (28–31 stycznia 2025 r.) można było się zapoznać z bardzo szerokim asortymentem związanym z produkcją roślin i ich obrotem, do czego nawiązywało hasło wystawy – Endless Green Variety („Nieskończona zielona różnorodność”). Pokazano standardową ofertę, ale i nowości, które zawsze na tego typu imprezach są promowane. Targi te to też okazja do podpatrzenia trendów – ogólnoświatowych i w poszczególnych krajach (okazją do tego są np. stoiska narodowe). Wartością dodaną były liczne wydarzenia towarzyszące.

Targi IPM ESSEN 2025 – przekrój targowej oferty

Ten bardzo szeroki asortyment produktów prezentowanych na targach IPM ESSEN to: rośliny balkonowo-rabatowe, doniczkowe do dekorowania wnętrz, tarasowe, kwiaty cięte, byliny, krzewy i drzewa, drzewka bożonarodzeniowe. Dopełnieniem oferty roślinnej (stanowiącej 61% całości) są środki produkcji ogrodniczej, oferta obiektów uprawowych, technika ogrodnicza (systemy nawadniania, nawożenia itp.), maszyny, w tym zaawansowane roboty (ci wystawcy stanowią 32% ogółu).

Targi te to też ważna platforma dla florystów – nie tylko pod względem odbywających się pokazów, ale i oferty akcesoriów przydatnych w pracy tych przedstawicieli branży.

Nie brakuje akcesoriów ogrodowych, elementów promocyjnych, np. podpowiedzi dotyczących prezentacji roślin w punktach sprzedaży detalicznej.

Słowem – każdy przedstawiciel branży roślin ozdobnych znajdzie w Essen coś interesującego.

Targi IPM ESSEN zajmują 10 pawilonów o łącznej powierzchni ok. 100 000 m2.

Na targach IPM ESSEN wystawcy prezentują pełny przekrój oferty zielonej branży, fot. I. Stelmasiewicz

Gorące tematy

Zabrakło kilku ważnych graczy na kwiaciarskim rynku – firm hodowlanych i jednocześnie oferujących materiał wyjściowy do dalszej produkcji. Ta tendencja była już jednak zauważalna w poprzednich latach. Słychać opinie, że ważniejszą, a na pewno atrakcyjniejszą pod względem terminu imprezą dla tych przedsiębiorstw są pokazy FlowerTrials® organizowane w 24. tygodniu roku. Trudno się z tym nie zgodzić. Jednocześnie, mimo tych kilku „braków”, to właśnie hale 1 i 2 wypełnione produktami kwiaciarskimi (gatunki balkonowo-rabatowe, byliny, rośliny doniczkowe, kwiaty cięte) były najbardziej zatłoczone i było w nich najbardziej gwarno. Ożywione rozmowy, wyczuwalny entuzjazm i hale przepełnione kolorami sprawiały, że w tym miejscu czas mijał przyjemnie.

Dużą frekwencją cieszyła się też hala ze środkami produkcji, maszynami i różnymi rozwiązaniami technologicznymi. Co nie dziwi, bo to automatyzacja coraz mocniej przejmuje pałeczkę najważniejszych potrzeb producentów roślin ozdobnych.

Wynika to nie tylko z nasilającymi się problemami ze znalezieniem odpowiedzialnych pracowników do pracy w gospodarstwach ogrodniczych, ale i z prostej ekonomii. Na zaawansowane rozwiązania technologiczne decydują się głównie duże firmy. Wydaje się jednak, że automatyzacja w niedługim czasie będzie dotyczyła także właścicieli tych gospodarstw, którzy jeszcze są sceptyczni do niektórych inwestycji. I okaże się konieczna, by dotrzymać kroku wciąż rozwijającej się branży.

Mimo stycznia wystawcy prezentują także rośliny balkonowo-rabatowe, fot. I. Stelmasiewicz
Rośliny doniczkowe do dekorowania wnętrz stały się domeną duńskich gospodarstw ogrodniczych, fot. I. Stelmasiewicz
Rozwiązanie służące automatyzacji produkcji ograniczeniu wykorzystaniu ludzkiej siły roboczej nabierają znaczenia, fot. I. Stelmasiewicz

IPM ESSEN w międzynarodowym wydaniu

Międzynarodowy charakter targów podkreślają wspólne stoiska poszczególnych krajów – największe zorganizowały firmy z Holandii, Belgii, Hiszpanii, Danii i Turcji. Polskie stoisko, z reprezentacją sześciu szkółek, zorganizował Związek Szkółkarzy Polskich. Przedstawiciele naszego kraju widoczni byli także w innych miejscach, a były to zarówno szkółki, jak i dostawcy środków produkcji.

Targi IPM ESSEN 2025. Stoisko wystawowe
Fragment polskiego stoiska zorganizowanego pod auspicjami Związku Szkółkarzy Polskich Agencji Promocji Zieleni, fot. I. Stelmasiewicz
Stoisko szkółki Multiflora na targach IPM ESSEN 2025, fot. I. Stelmasiewicz

Targowe zmiany

W tym roku wprowadzono kilka zmian organizacyjnych. Na przykład, w pawilonie 1A zorganizowano giełdę o charakterze „zobacz i zamów” pod nazwą Landgard Order Days.

Dział florystyczny został przeniesiony do hali 5, tam też można się było zapoznać z prezentacją Romeo Sommersa (IPM Discovery Center), a nowości konkursowe można było zobaczyć w hali 4.

Te ostatnie były stosunkowo trudne do odnalezienia (w poprzedniej lokalizacji też nie były szczególnie wyeksponowane). Zwiedzający są zawsze bardzo zainteresowani nowymi odmianami, firmom je pokazującym – choćby podczas takiego konkursu – zależy na ich promocji. Z tych względów kandydatki do nagród na najlepsze nowości zasługują na lepsze miejsce.

Stoisko wystawowe na Targi IPM ESSEN 2025. Namiot i rośliny lubiące suszę w doniczkach
Inspiracja na zaprezentowanie roślin klientom centrum ogrodniczego, fot. I. Stelmasiewicz

Targi IPM ESSEN 2025 – podsumowanie

  1. Międzynarodowe Targi IPM ESSEN 2025
  • ponad 40 000 profesjonalnych zwiedzających
  • 44% zwiedzających i 69% wystawców przyjechało spoza Niemiec
  • ¼ gości złożyła zamówienia bezpośrednio na wystawie
  • 1434 wystawców z 45 krajów
  • 86% wystawców już zdecydowało o uczestnictwie w przyszłorocznej edycji targów
  • 93% zwiedzających zamierza przyjechać ponownie na targi

Więcej zdjęć w naszych mediach społecznościowych.

Brak postów do wyświetlenia

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.