Od 7 do 9 listopada 2022 r. w centrum ogrodniczym Gospodarstwa Szkółkarskiego Ciepłucha w Konstantynowie Łódzkim trwała przedsezonowa giełda szkółkarska „Zielony ShowRoom”.
To już ósma już edycja tej obecnie niezwykle udanej, atrakcyjnej i – co podkreślają jej uczestnicy – przynoszącej bezpośrednio widoczne w postaci zamówień efekty – imprezy, która dzięki wytrwałości i staraniom gospodarzy na trwale wpasowała się w polski kalendarz szkółkarski. Na ponad 5000 m2 bloków foliowych – bez zgiełku towarzyszącego typowej wystawie – swoją ofertę przedstawiło, podobnie jak przed rokiem, 13 szkółek.
Tegoroczni uczestnicy:
• Gospodarstwo Szkółkarskie „Ciepłucha” – gospodarze,
• Szkółki Drzew i Krzewów zdobnych „Acrocona”,
• Clematis Źródło Dobrych Pnączy Sp. z o.o. Sp. k.,
• Hurtownia Szkółkarska J. Z. W. Cur,
• Szkółki „Kurowscy”,
• Szkółka Drzew i Krzewów Ozdobnych „Nowacki”,
• Gospodarstwo Specjalistyczne „Panek”,
• Szkółka „Szmit”,
• Szkółki Roślin Ozdobnych „Ważyńscy” Adam Ważyński,
• Szkółki Roślin Ozdobnych „Ważyńscy” Marcel Ważyński,
• Kwalifikowane Szkółki Owocowe i Ozdobne mgr inż. Jacek Wolski,
• Szkółka Krzewów Ozdobnych „Zymon” Stanisław Zymon,
• Szkółka Roślin Ozdobnych „Żabieniec”.
Tak liczna ich reprezentacja dała potencjalnym klientom (głównie przedstawicielom centrów ogrodniczych) możliwość pełnego wyboru produktów do wiosennego zatowarowania swoich punktów handlowych: od roślin sezonowych, bylin i traw, przez drzewa i krzewy, pnącza po drzewa, zarówno ozdobne jak i owocowe (na rynek hobbystyczny), oferowane w pojemnikach i z gruntu. Co ważne, inaczej niż na innych targach lub wystawach szkółkarskich, goście mogli obejrzeć nie tylko oferowane w szkółkach taksony, ale także te same rośliny w różnej wielkości pojemnikach, co zdecydowanie ułatwia podjęcie decyzji zakupowych. Dopiero patrząc na roślinę tańszą i mniejszą oraz większą i droższą łatwo bowiem zrozumieć, dlaczego czasem warto ponieść taki wydatek.
Jak zauważyli wystawcy do Konstantynowa Łódzkiego docierają już jednak nie tylko handlowcy, ale także np. architekci krajobrazu, którzy tutaj naocznie mogą się przekonać co oferuje im krajowy rynek do realizacji swoich przedsięwzięć. Tak dużego asortymentu zgromadzonego w jednym miejscu nie zobaczą bowiem w pojedynczej szkółce, na artystycznie zaaranżowanym stoisku wystawowym, czy w centrum ogrodniczym.
W tych ostatnich placówkach coraz bardziej zwraca się uwagę na nowości roślinne, które przyciągają klientów. Aby w ogromnej liczbie roślin pokazanych na „Zielonym ShowRoomie” ułatwić „wyłowienie” tych, które mają potencjał czegoś nowego na rynku, tym razem zdecydowano się na zgromadzenie ich w jednym miejscu – w łączniku pomiędzy blokami foliowymi. Co ciekawe nowości nie zawsze koniecznie oznaczały tam jedynie nieoferowane wcześniej odmiany lub gatunki, ale czasem np. produkty inaczej wyprodukowane. Bo o ile na rynku mamy obecnie np. ogromny wybór hortensji bukietowych (Hydrangea paniculata) w wielu odmianach, to ciężko jeszcze znaleźć te rośliny w formie bardzo dużych okazów, np. w pojemnikach 60-litrowych, w jakich pokazała je Szkółka Roślin Ozdobnych „Żabieniec”.
Chociaż w trakcie pisania tego tekstu nie miałem jeszcze informacji z podsumowaniem liczby gości, którzy odwiedzili „Zielony ShowRoom” 2022, to z rozmów z wystawcami wynika, że na pewno nie było ich mniej niż przed rokiem, a podczas pierwszego dnia wystawcy z trudem tylko znajdowali chwilę wytchnienia pomiędzy poszczególnymi odwiedzinami na stoiskach. Cieszy też fakt poprawy nastroju gości biznesowych, którzy w obecnej trudnej sytuacji polityczno-gospodarczej w kraju i za granicą, w Konstantynowie Łódzkim patrzyli na nadchodzący sezon z większą już dozą optymizmu niż jeszcze na początku września podczas wystawy ZIELEŃ TO ŻYCIE.