Międzynarodowa wystawa IPM ESSEN to jedno z najważniejszych na świecie wydarzeń dla „zielonej” branży. Wróciła ona „na salony”, czyli do pawilonów Messe Essen w Niemczech, po dwuletniej przerwie spowodowanej pandemią.
Czterodniowa impreza, trwająca od 24 do 27 stycznia 2023 r., była wyczekiwanym miejscem prezentacji roślin ozdobnych, technologii i techniki, rozwiązań dla handlu, ale i zapoznania się z trendami. W każdej z ośmiu hal wyczuwalny był entuzjazm i radość z możliwości spotkania.
Wystawa IPM Essen – entuzjazm mimo niepewności
Wystawa IPM ESSEN zawsze cieszyła się dużym zainteresowaniem zarówno wystawców, jak i zwiedzających.
Tegoroczna edycja tylko potwierdziła statystyki.
Swoją ofertę zaprezentowało na niej 1330 firm z 46 krajów na świecie – mniej niż podczas ostatniej edycji w 2020 r., jednak widoczne „braki” rzucały się w oczy tylko w kilku miejscach, m.in. na hali „kwiaciarskiej”, w której zabrakło dużych graczy na rynku – firm Florensis i Danziger ‘Dan’ Flower Farm.
Gości – były to tylko osoby profesjonalnie związane z branżą – przybyło zaś
40 000 (!), a dotarli oni do Essen z ponad 100 krajów.
Było to odczuwalne na każdym kroku i w każdej z hal – było gwarno, miejscami tłoczno, a na rozmowę z przedstawicielami firmy trzeba było się ustawić w kolejkę. Zarówno wśród wystawców, jak i zwiedzających najmniej widoczni byli przedstawiciele krajów azjatyckich, co tłumaczy się ograniczeniami w podróży związanymi z wirusem COVID-19.
Pod biało-czerwoną egidą
W Essen zaprezentowali się także wystawcy z Polski. Na wspólnym stoisku pod auspicjami
Związku Szkółkarzy Polskich i Agencji Promocji Zieleni swoją ofertę przedstawiły szkółki: Szmit, Sutkowscy, Gursztyn, Clematis Źródło Dobrych Pnączy Sp. z o.o. Sp.k.
Z polską ofertą roślin można się było też zapoznać na stoiskach Gospodarstwa Szkółkarskiego Anna Ciepłucha-Kowalska, In Vitro Kusibab, JMP Flowers, Szkółki Drzew i Krzewów Ozdobnych Dawid Wiklański, firmy Superborowka.pl, Szkółki Drzew i Krzewów Ozdobnych Anna Matusiak, Szkółek Braci Dębskich i GMF Family.
Polskich dostawców środków produkcji reprezentowały m.in. firmy Agrocare, Alpha Paper Pack, Don-Plast, DonKwiat, Eurosleeve, Gartenland Polska, HiProMine, P.P.H.U. „Kłoda” Tomasz Kłoda, Kokos Frymus i Zuckerman sp.j., MZ Forma, Sterna Sp. z o.o., Tek Sp. z o.o.
Polscy przedstawiciele obecni byli też na stoiskach międzynarodowych przedsiębiorstw, które reprezentują w naszym kraju, m.in. Syngenta Flowers, Selecta one®, Pöppelman TEKU®, Modiform, Desch Plantpak B.V., Mayer, Javo, Visser, Otte Metallbau.
Branża w pigułce na wystawie IPM Essen
Przekrój targowego asortymentu był bardzo duży. Największy udział miały rośliny ozdobne – drzewa, krzewy, gatunki balkonowo-rabatowe oraz doniczkowe (te ostatnie najbardziej
widoczne na narodowym stoisku Duńczyków, zorganizowanym pod auspicjami organizacji
Floradania Marketing A/S; oraz na stoiskach firm holenderskich), ponadto kwiaty cięte.
Duża była reprezentacja przedsiębiorstw oferujących środki produkcji ogrodniczej, maszyny i specjalistyczne urządzenia. Tam szczególny nacisk położony był na opakowania (m.in. doniczki uprawowe) przyjazne środowisku, czyli wykonane z recyklatu i nadające się do recyklingu.
W wielu miejscach można było się zapoznać z gotowymi produktami lub dopiero wynikami doświadczeń mających na celu ograniczenie zużycia torfu w ogrodnictwie i ograniczeniu jego udziału w podłożu np. dzięki zrębkom z pokrzywy.
Miłośnicy sztuki układania roślin spotkali się podczas warsztatów i pokazów.
W trakcie targów odbyło się także kilka wykładów, np. dotyczących roślin „klimatycznych”, doboru gatunków do miast.
Prowadzący centra ogrodnicze i punkty sprzedaży detalicznej roślin mogli znaleźć wiele
inspiracji zachęcających klientów do zakupów. Targi ogrodnicze IPM ESSEN dają znakomity przegląd nowych roślin, nowych technologii, nowych pomysłów.
Jürgen Metz, prezes Niemieckiego Związku Ogrodniczego (Zentralverband Gartenbau –
ZVG) na ceremonii otwarcia targów IPM ESSEN 2023 podkreślił, że przed „zielonym”
biznesem stoi wiele wyzwań.
Wysokie ceny energii, substytuty torfu oraz brak wykwalifikowanych pracowników to obecnie największe bolączki działalności ogrodniczej.
Dodał jednak, że dla firm działających w tej branży kryzysy oznaczają także szanse.
Zmiany – szanse i wyzwania
Każdy, kto przyjechał na targi do Essen, szukał czegoś innego.
Jedni nowych odmian roślin – tych nie zabrakło nawet wśród gatunków balkonowo-rabatowych, choć styczeń nie jest optymalnym terminem ich prezentacji (przedstawiciele firm zapraszali chętnie na dni otwarte w ramach FlowerTrials® organizowane w 24. tygodniu roku).
Inni goście szukali inspiracji dotyczących prezentacji roślin i pomysłów na ich sprzedaż. Dla wielu ogrodników trzonem wystawy jest hala techniczna.
I choć czuć atmosferę niepewności i wstrzymywanie się przed większymi inwestycjami, to prezentowane tam rozwiązania w wielu wypadkach przynoszą oszczędności.
IPM ESSEN to też miejsce, gdzie porównuje się ofertę tych większych i tych mniejszych
graczy na rynku. Miejsce ważnych spotkań, rozmów, rodzenia się pomysłów, zawierania
kontraktów. Ich charakter się zmienia, bo cała „zielona” branża poddawana jest nowym
wyzwaniom.
Czy uda się je przekuć w szanse?
Do tematów związanych z targami IPM ESSEN 2023 będziemy wracali w kolejnych
artykułach.