Mediolan – stolica włoskiego regionu Lombardia, mody, finansów i jedno z najbogatszych miast Europy. Tam właśnie w dniach 22 – 24 lutego 2023 r. po raz siódmy odbyły się międzynarodowe targi roślin ozdobnych Myplant & Garden. I w ich historię wpisała się dwuletnia przerwa spowodowana pandemią koronawirusa. Za organizację tego wydarzenia odpowiedzialna jest spółka V Group. Warto wspomnieć, że za ideą powstania tej imprezy branżowej są sami przedstawiciele branży ogrodniczej.
Siódma edycja targów Myplant & Garden zapisała się na kartach jej historii jako udana. W dniach 22 – 24 lutego 2023 r. do ogromnego kompleksu wystawienniczego FieraMilano-Rho, gdzie się one odbywają, przybyło na to wydarzenie 23 tys. osób.
W tym roku można się było zapoznać z ofertą 655 firm – głównie włoskich (79% wszystkich uczestników). Nie zabrakło także wystawców holenderskich, duńskich, niemieckich, francuskich i hiszpańskich.
Polska reprezentacja na targach
Polskę reprezentowało tylko jedno przedsiębiorstwo – CLEMATIS Źródło Dobrych Pnączy Sp. z o.o. Sp. k. Jak podkreślał Paweł Marczyński, jego współwłaściciel, na targach we Włoszech nie spodziewa się takiego zainteresowania jak podczas IPM ESSEN. Jednak jego zdaniem to impreza, na której warto promować swój asortyment.
Nasza firma jest najbardziej rozpoznawalna jako hodowca, producent materiału wyjściowego i finalnego powojników. To nasz flagowy produkt, ale zależy nam również na pokazaniu, że oferta szkółki CLEMATIS Źródło Dobrych Pnączy Sp. z o.o. Sp. k. jest znacznie szersza – poinformował P. Marczyński.
Dodał też, że w ostatnim czasie wprowadzono trzy koncepcje marketingowe: More Than® Flowers (obejmująca krzewy o atrakcyjnych kwiatach), More Than® Leaves (ozdobne z liści) oraz More Than® Fruits (o jadalnych owocach).
Wszystkie rośliny produkowane są w barwnych doniczkach. Te zaś ustawione są na wózkach CCC – według cechy użytkowej na półce. Jest to ciekawa propozycja dla centrów ogrodniczych czy mniejszych sieci. W ten prosty i zarazem atrakcyjny sposób mogą zaoferować właścicielom ogrodów przydomowych gotowy zestaw roślin.
Myplant & Garden – najważniejsze targi „zielonej” branży we Włoszech
Wystawcy Myplant & Garden prezentowali szeroki asortyment ogrodniczy. Rośliny (materiał wyjściowy i okazy finalne), maszyny, rozwiązania technologiczne, środki produkcji, małą architekturę ogrodową, akcesoria świąteczne itp. Odbyły się liczne seminaria, prezentacje projektów (np. dotyczący zalesiania, ochrony środowiska) i pokazy.
Nie zabrakło zakątka branżowych trendów – głównie wskazówek dla właścicieli centrów ogrodniczych. Wśród ważnych tematów pojawiło się wspieranie bioróżnorodności w ogrodach prywatnych i na terenach zieleni miejskiej. Były też rośliny wytrzymałe na suszę i upał czy zielone ściany.
Dużo o uwagi poświęcono florystyce. Przejawiało się to nie tylko w ofercie kwiatów ciętych i dodatków bukieciarskich, ale i kilku pokazach florystycznych, gromadzących tradycyjnie licznych widzów.
Stoiska urządzone z dbałością
Targi Myplant & Garden to najważniejsze targi ogrodnicze we Włoszech. I z takiego założenia wychodzą tamtejsi producenci roślin.
Można tam było się zapoznać z przekrojem oferty. Byli dostawcy materiału wyjściowego, producenci roślin finalnych – nawet balkonowo-rabatowych („niewidzialni” na większości większych imprez wystawowych), doniczkowych, gatunków cytrusowych, roślin szkółkarskich. Nie zabrakło nawet 100-letniego okazu oliwki europejskiej w formie bonsai.
Spacerowanie po tej wystawie było prawdziwą przyjemnością dla oczu. Oczywiście, były też stoiska „takie, jak wszędzie”, ale zdecydowana większość przyciągała uwagę estetyką, nietypowymi detalami, wyjątkowym asortymentem.
Czy wraca moda na kaktusy?
Firma AG Sanremo na konstrukcjach przypominających skocznie narciarskie, umiejscowionych po dwóch stronach alejki, zaprezentowała ogromny wybór kaktusów i innych sukulentów. Wysiłek podjęty w aranżację tego stoiska wynagrodzili liczni zwiedzający, chętni bliżej zapoznać się z ofertą tego przedsiębiorstwa.
Ogólnie sukulenty na targach Myplant & Garden reprezentowane były bardzo licznie – i większość ich dostawców pokazała je w elegancki, atrakcyjny sposób.
Przykładem mogą być właściciele firmy Cactusmania. Chcąc zainteresować uprawą tych roślin młodych ludzi, zaprezentowali je w atrakcyjnych kompozycjach, w ciekawych osłonkach, a za pojemniki służyły nawet puszki po popularnych napojach.
Liczne ciekawe propozycje podania kaktusów i innych sukulentów pokazała firma Giromagi. Jej asortyment obejmuje rośliny produkowane w doniczkach P6,5, jak i takie w bardzo dużych pojemnikach. Wśród nich można było znaleźć liczne zestawy upominkowe.
Niektóre rośliny są na tyle atrakcyjne, że można je było wyeksponować w prosty sposób, a i tak przyciągały uwagę. To takich należą oplątwy, w których produkcji specjalizuje się firma Michieli Floricoltura.
Nie tylko kwiaty i rośliny ozdorbne
Dużo wysiłku w przygotowanie atrakcyjnych stoisk włożyły nawet firmy oferujące rozsady warzyw i ziół, np. Orto Mio. Zaprezentowała ona szeroki asortyment oferowanych roślin w sposób, który zachęcał do dokładnego zapoznania się z ofertą.
Stoisko firmy Vigo Gerolamo przyciągało uwagę finezyjnymi, podświetlonymi formami z tektury, zwisającymi nad prezentowanymi roślinami (głównie ziołami).
Uwagę zwracało też stoisko firmy euro3plast specjalizującej się w produkcji doniczek. Stało się to dzięki temu, że zaprezentowała ona je w inny sposób, niż goście targowi są przyzwyczajeni. Pokazano bowiem nie sam produkt, ale w towarzystwie rosnącej w nim rośliny. Ten prosty zabieg podpowiadający, jak podkreślić urodę rośliny odpowiednio dobranym pojemnikiem, sprawił, że „zielone” stoisko zachęcało do bliższego przyjrzenia się temu, co ten włoski producent ma do zaoferowania.
Produkcja roślin we Włoszech
Główne regiony produkcji roślin ozdobnych we Włoszech to: Liguria, Toskania i Lombardia oraz Kampania.
Na eksport trafia 70% towaru wyprodukowanego we Włoszech. Najważniejszymi zagranicznymi odbiorcami roślin z włoskich gospodarstw są Francja, Holandia, Niemcy, Wielka Brytania i Szwajcaria.
Największe obroty przynosi sprzedaż drzew i krzewów (w 2021 r. – wartość ich produkcji wyniosła 348 mln euro). Innych roślin ogrodowych (124 mln euro) oraz gatunków do dekorowania wnętrz i pomieszczeń (47 mln euro).
Sporo eksportuje się także zieleni ciętej (133 mln euro) oraz kwiatów ciętych (58 mln euro). Wśród tych ostatnich najważniejszymi produktami są jaskry (28,5 mln euro) i goździki (10 mln euro).
Po tym, jak włoscy producenci mogli zapomnieć o wszelkich trudnościach wywołanych pandemią koronawirusa, od kilku miesięcy poddawani są kolejnym próbom. Zmaganiem się z inflacją, wysokimi cenami energii elektrycznej i sytuacją geopolityczną, która wpływa na handel międzynarodowy. Jak podaje organizacja Assofloro, cena energii elektrycznej latem 2022 r. była dwukrotnie wyższa niż rok wcześniej. Paliwo kosztowało 80% więcej. W wypadku gazu odnotowano podwyżkę o 1200%.
Więcej zdjęć z targów w Mediolanie możecie Państwo zobaczyć w naszej galerii.
O tym jak wyglądały targi bliżej nas możecie Państwo przeczytać w artykułach „ZIELEŃ TO ŻYCIE” – czas spotkań i „GARDENIA 2022 – targi ogrodnicze w Poznaniu”