Markowe doniczki produkcyjne — szansa na sukces

Marowe doniczki produkcyjne w których rosną goździki. Doniczki w kolorze różowym. Kwiaty różowe
Fot. I. Stelmasiewicz

Markowe doniczki produkcyjne. Jakie to są? Są to doniczki spersonalizowane i wyróżniające  się spośród innych typowych pojemników produkcyjnych. Najczęściej kolorem, który nawiązuje do kolorystyki logo producenta danej rośliny. Choć może nawiązywać do danej linii produktów lub okazji, na którą roślina została wyprodukowana.
Przeważnie na takiej markowej donicy, umieszczone jest logo producenta — nadrukowane lub w formie estetycznej naklejki. Markowe doniczki bardzo dobrze wpływają na sprzedaż roślin i budowanie pozytywnego wizerunku ich producenta.

W artykule:

  • Czym kierują się klienci?
  • Rola doniczki w marketingu.
  • Czy dzięki markowym doniczkom można zwiększyć sprzedaż roślin?
  • Jak wprowadzać spersonalizowane doniczki?

Wyróżniające się i dobrze zaprojektowane markowe doniczki produkcyjne z umieszczonym na nim logo przyciągają uwagę klientów. Jednocześnie rośliny w takich doniczkach lub specjalnych opakowaniach są przez klientów częściej wybierane.
Doniczki o dobranej kolorystyce z umieszczonym logo producenta potrafią „sprzedać więcej” nawet gdy konkurencja jest duża, a ich cena wyższa.
Czemu zatem nie wykorzystać tego do zwiększenia sprzedaży?

Jak to możliwe?

Gdy potencjalny klient chce kupić rośliny, to musi dokonać wyboru. Dlatego porównuje ze sobą dostępne oferty — ważne dla niego cechy rośliny i jej cenę. Im większa liczba ofert danej rośliny, tym wybór staje się trudniejszy.
Często wtedy odrzuca produkt najdroższy i najtańszy (temu drugiemu przypisując niską wartość) i zawęża konieczność wyboru do kilku pozostałych.

Wybór jest jeszcze trudniejszy, gdy cechy roślin są bardzo do siebie zbliżone, a ich cena niemal jednakowa.
Wtedy klient ma naprawdę trudne zadanie. Konieczność dokonania słusznego wyboru stresuje, a że jest to niepożądane z punktu widzenia organizmu, to mózg zaczyna pomagać jak może najlepiej. „Chce” byśmy jak najszybciej wybrali i by poziom stresu spadł. Dlatego w sposób nieuświadomiony podsuwa nam różne rozwiązania i strategie dokonania wyboru.

Najważniejszą z nich jest: „znajdź różnicę”.
Wyróżniający się produkt przyciąga uwagę. Jeśli cechę, która przyciągnęła uwagę, uznamy za niepożądaną, to produkt od razu zostanie odrzucony.
Jeśli zaś wzbudzi w nas pozytywne odczucia i zasugeruje większą wartość produktu, to po niego właśnie sięgniemy.
Jak zatem wyróżnić swoje rośliny spośród innych bardzo podobnych?

Zielona doniczka produkcyjna w której roślina jest gotowa do sprzedaży
Fot. I. Stelmasiewicz

Markowe doniczki produkcyjne i opakowania z charakterem!

Nic tak dobrze nie wyróżnia rośliny spośród innych podobnych rosnących w standardowych czarnych lub brązowych pojemnikach jak kolorowa doniczka lub estetyczne opakowanie.

Taka markowa doniczka produkcyjna już z daleka zwraca uwagę na posadzoną w niej roślinę. W rezultacie to do niej w pierwszej kolejności kierują się potencjalni klienci. I jeśli nawet potem będą oglądać  inne rośliny, to ta pierwsza stanie się dla nich produktem odniesienia. Inne będą do niej porównywane i selekcjonowane. To powoduje, że często do „finałów” przechodzą dwie rośliny i jedną z nich jest ta pierwsza w charakterystycznej, firmowej doniczce.

A co w przypadku gdy klient nie może znaleźć żadnej różnicy? Gdy według jego oceny wszystkie rośliny wyglądają niemal tak samo?
Zdarza się, ze wtedy klient rezygnuje z zakupów.
Jest to nieuświadomiona reakcja na stres. Klient chce mieć poczucie, że dokonał dobrego wyboru. Gdy nie jest w stanie i obawia się konsekwencji dokonania złego wyboru, to rodzi się stres i dyskomfort. Wtedy rezygnacja z zakupów staje się sposobem na jego pozbycie się tego nieprzyjemnego uczucia.

To jest sytuacja skrajna, bo najczęściej oferowane przez różnych producentów, nawet takie same rośliny różnią się… ceną.
I niestety rodzi to kolejne negatywne konsekwencje dla producentów.

„Jeśli nie widać różnicy, to po co przepłacać”

Klient w stresie dokonania wyboru zaczyna kierować się strategią: jeśli nie widać różnicy, to po co przepłacać„. To powoduje, że klient sięga po produkt najtańszy, bo wychodzi z założenia, że jeśli nawet dokona złego wyboru, to przynajmniej będzie najmniej na tym stratny. Zaoszczędzonymi środkami próbuje powetować możliwe straty i usprawiedliwić swój wybór.
I to jest bardzo zła wiadomość dla całego rynku roślin ozdobnych.

Ta strategia psuje rynek i przyzwyczaja klienta, że jedyną wartością, na którą warto zwracać uwagę, jest cena. W wyniku tego producenci zaczynają konkurować za sobą ceną.  A ta spada do poziomu, kiedy produkcja staje się coraz mniej zyskowna. Wraz z malejącym zyskiem producenta rośnie ryzyko działalności.
Producent nie tylko zaczyna mniej zarabiać w stosunku do poniesionych kosztów, ale też rośnie niebezpieczeństwo, że zacznie przynosić straty.

Markowa doniczka produkcyjna uzupełnia etykietę rośliny. Zielona doniczka z nadrukowanymi zaleceniami uprawowymi
Fot. I. Stelmasiewicz

Wystarczą takie nieprzewidziane sytuacje jak kolejne podwyżki cen energii lub niekorzystne warunki pogodowe. W rezultacie koszty produkcji mogą przewyższyć zyski. Tym bardziej, im cena produktu jest niższa.

Konkurencja ceną to niebezpieczna strategia i najczęściej wychodzą z niej zwycięsko tylko najwięksi uczestnicy rynku. Mają oni dostateczną poduszkę bezpieczeństwa pod postacią dostępności tanich kredytów. Ich niższe koszty własne, dzięki automatyzacji i produkcji energii, pozwalają na uniknięcie strat nawet przy niskiej cenie.

Często też, by powetować sobie straty lub zrekompensować niższe zyski, producenci zaczynają oszczędzać. Wstrzymują inwestycje. Odkładają zakupy koniecznych maszyn i urządzeń. W wyniku tego nawet wiodące w innowacyjności gospodarstwa przestają się rozwijać i tracą przewagę rynkową. Przestają być konkurencyjne, a to najczęściej wiedzie do utraty pozycji na rynku.

Jeśli nie cena to co?

Skoro wyróżnianie się niską ceną przynosi tak kiepskie efekty, to należy się wyróżnić czymś innym.
Tym kluczowym wyróżnikiem w przypadku producentów roślin ozdobnych powinna być marka, która ma wartość.

Klienci chętnie zapłacą wyższą cenę od najniższej na rynku, jeśli uznają, że dana roślina jest tego warta. Im większa wartość w oczach klienta, tym wyższa cena jest usprawiedliwiona i chętniej bywa zaakceptowana.

Klienci lubią towary markowe, chętnie je wybierają i są skłonni więcej za nie zapłacić.
Nic nie wskazuje, by ta prawidłowość nie działała w przypadku roślin ozdobnych. Dlatego budowanie mocnej marki powinno być jednym z celów działań marketingowych szkółkarzy.
Mocna marka podnosi wartość produktu i skłania do zakupu.

Jest wiele strategii i rozwiązań, by stworzyć mocną markę — również w branży roślin ozdobnych. I każda, by przyniosła spodziewany skutek, powinna być indywidualnie wprowadzona. Tak by odzwierciedlała specyficzne potrzeby producenta i rynku.
Każda ze strategii składa się z wielu elementów, które dobiera się w zależności od specyficznych potrzeb producenta — szkółkarza i rynku, na którym działa. Nie istnieje jedno rozwiązanie dla wszystkich. Jednak istnieje kilka wspólnych elementów, które po prostu muszą się pojawić.

Jednym z nich jest stworzenie identyfikacji wizualnej marki w celu niezbędnego wyróżnienia się na rynku.

Odpowiednio dobrane markowe doniczki produkcyjne i opakowania dla roślin ozdobnych powinny być jednym z elementów identyfikacji wizualnej marki.
Są one doskonałym przykładem na to, jak stosunkowo niewielkimi nakładami można niemal od razu się wyróżnić.  Wystarczy odwiedzić dowolne centrum ogrodnicze, by zauważyć, że przytłaczająca ilość roślin prezentowana jest w czarnych lub brązowych doniczkach.
Wśród nich każde odstępstwo od tej powszechnej praktyki przykuwa uwagę. Kolorowa doniczka wzbudza zainteresowanie, ale nie tylko.
Badania konsumentów pokazują, że klienci uważają rośliny w kolorowych, markowych (firmowych) doniczkach za produkty marki premium. Przypisują im większą wartość niż tej samej roślinie w „zwykłej” czarnej doniczce.

Białe markowe doniczki produkcyjne w których rosną rośliny w szkółce roślin ozdobnych
Fot. I. Stelmasiewicz

Etykieta to za mało

Okazuje się, że stosowanie etykiet staje się niewystarczające. Ich powierzchnia jest ograniczona. Dlatego trudno na niej zamieścić niezbędne informacje i zadbać o odpowiednie wyeksponowanie czytelnego logo szkółki i kolorystyki.
Markowa doniczka produkcyjna jest dużo lepszym rozwiązaniem. Widać ją z daleka, jest charakterystyczna i nie jest przesłonięta przez roślinę.

Markowe doniczki przynoszą jeszcze jedną korzyść. Budują zaufanie klientów. Szkółka, która sprzedaje swoje rośliny w taki sposób, jest postrzegana jako przykładająca większe znaczenie do jakości. Jeśli nie zawiedzie tego zaufania, to następnym razem klient dużo chętniej kupi roślinę właśnie w takiej, a nie innej charakterystycznej doniczce. To będzie znaczyło, że marka staje się rozpoznawalna, budzi dobre skojarzenia i zachęca do zakupów.

Silna marka niezbędna w sprzedaży on-line

Zaufanie klientów do jakości produktu jest niezbędne przy sprzedaży internetowej.
Ta forma sprzedaży roślin ozdobnych rośnie coraz prężniej. Coraz więcej szkółkarzy oferuje swoim klientom sprzedaż roślin on-line z dostawą.

Sprzedaż on-line tym lepiej się rozwija, im bardziej gospodarstwa inwestują w rozwój i wzmocnienie swojej marki.
W przeciwnym razie, gdy klient nie rozpoznaje marki jako silnej, nadal preferuje tradycyjną formę zakupu. Woli poświęcić czas, koszty, by dokładnie obejrzeć rośliny i dokonać wyboru. To dowodzi, że klient nie ma odpowiednio silnego zaufania do danego sprzedawcy. Marka sprzedawcy nie kojarzy mu się z jakością i produktem premium. Dlatego nie chce ryzykować.

Mocna, rozpoznawalna marka sprawa, że klienci są bardziej lojalni. Częściej wracają do sprzedawcy i chętniej dokonują zakupów.

Jak wprowadzić markowe doniczki produkcyjne

Wyróżniające się doniczki to wyższe koszty, dlatego konieczne jest przemyślane działanie, by zmaksymalizować efekt jaki przyniosą.
Najlepiej by ich wprowadzenie było częścią większych działań i zabiegów marketingowych, tak by osiągnąć w tej materii efekt synergii.

Markowa doniczka produkcyjna przyciąga uwagę klientów i wspomaga sprzedaż roślin ozdobnych. Biała donczka z nadrukowanymi kwiatami
Fot. I. Stelmasiewicz

Jednak nie zawsze jest to konieczne i czasem dobre rezultaty daje wprowadzenie takich doniczek „na próbę”. Dobrze wtedy też postarać się obserwować zachowania klientów, porozmawiać z nimi, poznać ich opinię, itp. Dostaniemy solidną porcję danych, która pomoże podjąć dalsze decyzje.

Można też rozważyć wprowadzenie na początek markowych doniczek dla roślin klasy premium. Wyróżnią je, zaznaczą i podkreślą ich większą wartość. Dodatkowy koszt „specjalnej” doniczki będzie zaś stosunkowo niższy niż w przypadku standardowych roślin.

Innym przypadkiem, gdzie warto zastosować markowe doniczki produkcyjne, jest sytuacja, gdzie nasze rośliny silnie konkurują z innymi producentami. Wówczas powinniśmy zaobserwować większe zainteresowanie, które zrekompensuje dodatkowy koszt doniczek.

Takie ograniczone zastosowanie markowych doniczek produkcyjnych pozwoli przy mniejszych kosztach wypróbować ich wpływ na sprzedaż.
Może to też być punkt wyjścia do systematycznego przechodzenia na specjalnie zaprojektowane doniczki i opakowania w ramach strategii marketingowej.

Czy markowe doniczki produkcyjne mają szansę stać się w niedalekiej przyszłości standardem w branży szkółkarskiej?

O tym jak jeszcze zwiększyć sprzedaż roślin ozdobnych pisaliśmy w artykule „Jak zachęcić klientów, by kupowali więcej roślin

Markowe doniczki produkcyjne – podsumowanie

Dzięki markowym doniczkim można zwiększyć sprzedaż i podnieść poziom rozpoznawalności marki. Warto w nie zainwestować i sprawić by stały się jednym z elementów przemyślanego marketingu.

Brak postów do wyświetlenia

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.