Jak atrakcyjnie zaprezentować byliny w punktach sprzedaży?

fot. I. Stelmasiewicz

Niemiecka szkółka Köster, dostarczająca byliny głównie do centrów ogrodniczych, od lat testuje formy „podania” towaru klientowi detalicznemu. O ile kilkanaście lat temu barwne etykiety były tym, co przykuwało uwagę, o tyle obecnie stały się one minimalistycznym standardem. Rynek oczekuje już więcej. Amatorów ogrodnictwa od czasu pandemii przybyło. Wielu z nich chce stworzyć swój ogród czy zagospodarować taras, ale wciąż błądzi w morzu informacji znalezionych w Internecie. Warto ułatwić im wybór i pomóc w podtrzymaniu zainteresowania roślinami ozdobnymi. Jak atrakcyjnie zaprezentować byliny w punktach sprzedaży?


Prezentacja towaru w centrum ogrodniczym

Jakość roślin oferowanych w punktach sprzedaży detalicznej znacznie się poprawiła. Rośliny są dostarczane od ogrodnika w dobrej kondycji, wyrównane, w atrakcyjnych doniczkach, z etykietami. Tyle, że w takiej formie dostarczane są do kilku punktów i od kilku producentów.

Co zrobić, aby się wyróżnić?
Na przykład zaprezentować je na atrakcyjnych stołach z widocznymi z daleka zdjęciami i opisami roślin. Umieszczona w każdej doniczce barwna etykieta, nawiązująca do zdjęcia na większym plakacie, dodatkowo wzmocni wizerunek towaru.

Szkółka Köster opracowała taki pomysł 5 lat temu. Odkąd w takiej formie zaczęliśmy dostarczać nasze standardowe byliny (w doniczkach o średnicy 12 cm) do centrów ogrodniczych, ich sprzedaż wzrosła o 31,2%. Ten wynik przemawia i mobilizuje do dalszej pracy nad uatrakcyjnieniem formy sprzedaży roślin – poinformował Philipp Köster.

Jak atrakcyjnie zaprezentować byliny w punktach sprzedaży? Stół ekspozycyjny z bylinami w centrum ogrodniczym
Taka prezentacja bylin w centrum ogrodniczym zwiększyła ich sprzedaż, fot. I. Stelmasiewicz
Jak atrakcyjnie zaprezentować byliny w punktach sprzedaży? Byliny z atrakcyjnymi etykietami
fot. I. Stelmasiewicz
byliny z kolorowymi etykietami
fot. I. Stelmasiewicz

Jak atrakcyjnie zaprezentować byliny w punktach sprzedaży? Dwa ważne trendy

W ostatnich latach znaczenia nabrały dwa kierunki w projektowaniu ogrodów.

Jeden z nich to sprzyjanie bioróżnorodności i sadzenie roślin przyjaznych dla pszczół i innych owadów zapylających.
Wśród bylin można znaleźć wiele takich pożytecznych gatunków, m.in. floksy, jeżówki, krwawniki, szałwie, żeleźniaki, kocimiętki, liliowce, przetaczniki.

Drugim, coraz wyraźniej zaznaczającym się trendem, jest uwzględnianie w projektach roślin odpornych na suszę.
I w tym wypadku ogromna grupa bylin pozwala na wybór takich, które są w stanie przetrwać okresowe susze. Należą do nich m.in. krwawniki, mikołajek alpejski, rojniki i rozchodniki, trojeść, łyszczec wiechowaty, słonecznica czy liczne gatunki i odmiany ozdobnych traw. Zdaniem P. Köstera, obie te cechy bylin – atrakcyjność dla pszczół i odporność na suszę – należy wyróżniać na etykietach i w innych materiałach informacyjnych. Jasna i czytelna informacja może wpłynąć na decyzje zakupowe klientów, a to przysłuży się sprzedaży roślin. Klient dobrze poinformowany czuje się dobrze obsłużony i chętniej wróci na kolejne zakupy – podsumował szkółkarz.

Jak atrakcyjnie zaprezentować byliny w punktach sprzedaży? Rośliny przyjazne dla pszczół - prezentacja z dużym plakatem pszczoły i domków dla owadów
Podkreślanie szczególnych cech roślin, np. atrakcyjności dla pszczół, korzystnie wpływa na sprzedaż roślin w centrum ogrodniczym, fot. I. Stelmasiewicz

Zaprezentuj przykłady kompozycji

Jak potwierdził P. Köster, pandemia pozytywnie wpłynęła na sprzedaż roślin ozdobnych. Chętniej kupowano rośliny doniczkowe do dekorowania wnętrz, ale też rośliny do ogrodu i na tarasy. Przymusowa izolacja we własnych ścianach czy ogródku sprawiła, że wiele osób dopiero wtedy przyjrzało się swojemu otoczeniu.
A to otoczenie w wielu przypadkach okazywało się nieatrakcyjne. Zaczęto zatem je poprawiać. A jak? Za pomocą roślin!

Ogromne możliwości doboru gatunków i odmian sprawiły, że każdy ogród czy taras mógł się przekształcić w piękną oazę zieleni i kwiatów. Stać się miejscem, w którym z przyjemnością się przebywa.

Dostępność roślin była początkowo ograniczona (wygrywały wówczas liczne sklepy internetowe handlujące materiałem roślinnym), ale z czasem poluzowywanie przepisów dotyczących lockdownu pozwoliło zapełnić klientami centra i sklepy ogrodnicze.

Chęć kupowania roślin była ogromna.
Ich dostępność – także.
Zabrakło jednego – przewodnika dla niezaznajomionego ze sztuką uprawy roślin. W czasie pandemii udzielaliśmy tyle porad ogrodniczych amatorom, że stało się to aż męczące. Wtedy wpadliśmy na pomysł ułatwienia wyboru roślin klientom. Opracowaliśmy 10 gotowych kompozycji – bylin, które lubią swoje towarzystwo i zapewnią atrakcyjny efekt w ogrodzie – poinformował P. Köster.

Rośliny do danej kompozycji firma Köster dostarcza do punktów sprzedaży na wózkach CC. Jeden zestaw zajmuje dwie półki. Z boku wózka widnieją informacje dotyczące kompozycji. Jak przyznał szkółkarz, to kolejny trafiony pomysł, który korzystnie wpłynął na sprzedaż bylin w tym gospodarstwie.

plakat z przykładową kompozycją z bylin
Przykładowa propozycja kompozycji z bylin zamieszczona z boku wózka CC z roślinami w punkcie sprzedaży, fot. I. Stelmasiewicz
Jak atrakcyjnie zaprezentować byliny w punktach sprzedaży? Wózek CC z roślinami
Wózek z roślinami uwzględnionymi w proponowanej kompozycji, fot. I. Stelmasiewicz

Brak postów do wyświetlenia

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.