Pojazdy użytkowe w szkółkach

Mateusz Wasak, redaktor portalu wrp.pl

Gator z serii XUV800' fot. John Deere
Gator z serii XUV800' fot. John Deere

Pojazdy użytkowe, z angielskiego UTV (Utility Task Vehicle), jeszcze do niedawna były zdecydowanie niszowe. Teraz jednak coraz częściej znajdują zastosowanie w gospodarstwach rolnych, sadowniczych oraz szkółkarskich. W tym artykule przyjrzymy się ofertom najpopularniejszych producentów tego typu pojazdów.


Pojazdy użytkowe mogą być szczególnie przydatne właśnie w szkółkarstwie – ich niewielkie gabaryty i duża zwrotność pozwalają na poruszanie się w dość ciasnych „uliczkach”, a terenowe usposobienie pozwala na swobodne przemieszczanie nawet w dość ciężkich warunkach. Niezależne zawieszenie, duży prześwit, napęd na cztery koła, przekładnie z reduktorami, czy w końcu blokada mechanizmu różnicowego w większości tego typu pojazdów to te elementy, które umożliwiają im sprawne poruszanie się w terenie. UTV to w końcu pojazdy przypominające pomniejszone pikapy, a więc tak naprawdę samochody terenowe z „paką”. I tutaj dochodzimy do kolejnego aspektu ich walorów użytkowych. W wielu gospodarstwach właśnie przestrzeń ładunkowa, dość zacne wartości, jeśli chodzi o ładowność, czy takie warianty wyposażenia jak hydrauliczny wywrót czy możliwość zamontowania różnych zaczepów czynią z pojazdów użytkowych naprawdę wartościowych pomocników podczas wielu prac. To jednak nie wszystko – wspomniane ich dobre właściwości terenowe mogą okazać się wartościowe dla fanów małego off-roadu, a dobrze przeszklone kabiny lub tym bardziej ramy zapewnią bliski kontakt z naturą, co okaże się nieocenione podczas krótkich wycieczek rekreacyjnych

JOHN DEERE
Trudno, abyśmy nie zaczęli naszego przeglądu od tej właśnie marki. Dlaczego? Jej oferta rynkowa jest bowiem naprawdę bogata. Znajdziemy w niej kilkanaście modeli, od prawdziwych wołów roboczych, jak np. sześciokołowy Gator TH 6×4 mogący przewozić nawet 508 kg ładunku czy ProGator 2030A z mocnym silnikiem diesla (ponad 22 KM) o pojemności 1115 cm3 i ładowności aż 907 kg, po pojazdy bardziej uniwersalne; z mniejszymi ładownością i powierzchnią załadunkową, ale za to chociażby większymi możliwościami poruszania się w terenie. Ciekawą, poniekąd pośrednią propozycją jest Gator HPX815E z przekładnią bezstopniową. Jego częściowo niezależne zawieszenie sprawdzi się podczas jazdy w terenie, duża ładowność pozwala zaś na przewożenie naprawdę ciężkich rzeczy (635 kg).
Jest jeszcze ostatnia grupa: XUV, czyli to, co producent określa mianem pojazdów użytkowych crossover. I to te sprawdzą się najlepiej wtedy, gdy potrzebujemy pojazdu zarówno do pracy, jak i rekreacji. Te podzielone są na dwie grupy: XUV500 i XUV800 (moc 12,1–39,3 KM). Pierwsza grupa mniejszych pojazdów wyposażona jest w silniki benzynowe. Mogą one przewozić do 181 kg ładunku, w drugiej grupie przeważają zaś już silniki wysokoprężne (silnik benzynowy dostępny jest jedynie w modelu XUV835M) i o wiele większe są ich możliwości załadunku (454 kg). Wspólną cechą modeli XUV jest zastosowana w nich dwuzakresowa przekładnia bezstopniowa (CVT).
I, co ważne, możliwości jest tutaj bez liku: Gatory XUV możemy wybierać w wersjach 2-, 3- lub 4-osobowych. W zależności od modelu mamy do czynienia z różnymi wariantami niezależnego zawieszenia z regulowanymi amortyzatorami lub sprężynami. Mamy do dyspozycji również ograniczniki wychyleń bocznych, co ma niebagatelny wpływ na bezpieczeństwo jazdy w terenie. Co ważne w każdym modelu jest blokada mechanizmu różnicowego na tylnej osi. Gatory XUV, w zależności od wersji, możemy rozpędzić do prędkości od 45 km/h do nawet 60 km/h.
To, co jest niezwykle ważne w pojazdach użytkowych, to możliwości konfiguracji. I John Deere daje tutaj naprawdę duże pole do popisu. W zależności od wariantu, maszyny są lub mogą być wyposażone w ręczny lub hydrauliczny podnośnik skrzyni ładunkowej, nadstawki skrzyni, osłony, wciągarki, przednie bagażniki, pługi do śniegu, różne warianty oświetlenia, radio, czy w końcu komfortową, klimatyzowaną kabinę.

Gator
Pojazdy UTV są ergonomiczne i dysponują wieloma schowkami – nie inaczej jest w wypadku Gatora, fot. John Deere

POLARIS
Również bardzo bogatą ofertą pojazdów użytkowych dysponuje firma Polaris. Bez wątpienia są to maszyny ciekawe, bo już niewielki, dwuosobowy model Ranger 570 EPS może nas zaskoczyć swoją dynamiką ze względu na aż 44-konny silnik. Co ponadto? Przekładnia CVT, oczywiście napęd na cztery koła z blokadą mechanizmu różnicowego dla tylnej osi, wspomaganie kierownicy czy niezależne zawieszenie (kolumny McPhersona z przodu i wielowahaczowe z tyłu). Prześwit, wynoszący ponad 25 cm, powinien pozwolić na swobodne poruszanie się w terenie. Za to na skrzynię ładunkową możemy zmieścić nawet 227 kg, co również jest niezłą wartością w tej klasie.
Kolejny model – Ranger XP 1000 – to już prawdziwy „potworek”, jeśli chodzi o moc. Z silnika o pojemności 999 cm3 wygenerowano jej bowiem 88 KM. Co za tym idzie, wyposażono go również w systemy bezpieczeństwa, takie jak system hamowania silnikiem EBS czy system aktywnej kontroli zjazdu ADC. No i mamy tu jeszcze większy prześwit, niż w Rangerze 570, wynoszący 33 cm. Na Rangera XP 1000 możemy załadować 454 kg, zatem będzie on bardzo dobrym wyborem, jeżeli poszukujemy pojazdu użytkowego, od którego od czasu do czasu wymagamy sporych emocji. Jeżeli jednak komuś podoba się Ranger, a poszukuje pojazdu stricte użytkowego, może wybrać wariant z silnikiem wysokoprężnym o mocy 24 KM.
Bardzo ciekawą propozycją w ofercie firmy Polaris jest Ranger 1000 w wersji Crew. Jest to maszyna podobna do Rangera XP 1000, jednak nieco wydłużona i homologowana na sześć osób.
Ciekawą opcją jest wyposażenie modułowe pojazdów Polaris, które możemy na różne sposoby konfigurować bez użycia specjalnych narzędzi. Co do samego wyposażenia, lista jest bardzo długa: rama, zamknięta kabina z nawiewem i ogrzewaniem czy wyciągarka – to tylko niektóre jego elementy.

Polaris Ranger
Polaris Ranger, szczególnie z benzynową 88-konną jednostką, będzie dobrym wyborem dla tych, którzy potrzebują czasem sporej dawki emocji, fot. Polaris
Polaris Ranger wnętrze
Tapicerki pojazdów typu UTV są solidne i odporne na uszkodzenia (tu: wnętrze Rangera)
fot. Polaris

KUBOTA
Japoński producent również ma w swojej ofercie pojazd użytkowy, mianowicie model RTV-X1100, z 3-cylindrowym wysokoprężnym silnikiem o pojemności 1140 cm3 i o mocy 24,8 KM. Napęd na wszystkie cztery koła przenoszony jest bezstopniowo za pomocą hydrostatu, ponadto pojazd wyposażono w blokadę mechanizmu różnicowego na tylnej osi. A co z walorami użytkowymi? Model RTV-X1100 może przewozić ok. 600 kg. Ponadto już w standardzie wyposażany jest w hydrauliczny system wywrotu i wspomaganie kierownicy. Bardzo szeroka jest oferta doposażenia pojazdu Kuboty: może on mieć zarówno ramę ochronną, jak i kabinę, zaczep do przyczepy, przednie złącza hydrauliczne wraz z zaczepem i wiele innych.

Kubota RTV-X1110
Kubotę RTV-X1110 wyposażono w wysokoprężny silnik o mocy 24,8 KM, fot. Kubota
Kubota RTV-X1110 hydra
W modelu Kubota RTV-X1110 hydrauliczny system wywrotu otrzymujemy w standardzie, fot. Kubota

KIOTI
W swojej ofercie pojazd typu UTV ma również Kioti. Jest to model K9, wyposażony w silnik wysokoprężny o pojemności 1 l. Kioti K9 to pojazd dwuosobowy o właściwościach, które w pełni sprawdzą się, jeżeli szukamy maszyny użytkowo-rekreacyjnej. Wyposażono go m.in. w niezależne zawieszenie, przekładnię CVT, pozwalającą rozpędzić się do 40 km/h, oraz we wspomaganie kierownicy. Na opróżnianą hydraulicznie skrzynię można załadować do 500 kg towaru.

Kioti K9
Pojazd Kioti K9 wyposażono w 1-litrowy, 3-cylindrowy silnik diesla o mocy 24 KM, fot. Kioti

Wydawnictwo PLANTPRESS poleca

Brak postów do wyświetlenia

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here