Internetowy rynek roślin ozdobnych w Niemczech

Różnokolorowe róże przygotowane to sprzedaży online
Fot. I. Stelmasiewicz

Internetowy rynek roślin ozdobnych w Niemczech i w całej Europie był jednym z tematów towarzyszącym wystawie IPM ESSEN w tym roku. Po pandemii COVID-19 odnotowano prawdziwy boom na zakupy roślin przez Internet. Wzrost sprzedaży tym kanałem w stosunku do roku poprzedzającego pandemię był znaczący.
Brak jeszcze szczegółowych danych za rok 2022, ale prawdopodobnie przyniesie niewielki spadek. Czy ta prognoza powinna niepokoić?

Przykład z Niemiec

Na IPM ESSEN najwięcej mówiło się i przytaczało danych z rynku niemieckiego. Co jest oczywiście zrozumiałe. Jednak z uwagi na sąsiedztwo tego dużego rynku, współpracę branżową w Polsce i pewne podobieństwa, te dane mogą być interesujące i dla naszych uczestników rynku roślin ozdobnych.

Według Instytutu Badań Sprzedaży Detalicznej w Kolonii (IFH) branża przeżywa lekkie załamanie handlu internetowego.
Według szacunków tego instytutu, rok 2022 przyniesie spadek sprzedaży o około 2% w stosunku do roku poprzedniego.
Jednak rok 2021 w stosunku do 2019 – sprzed pandemii to wzrost niemal 40%. Tak więc nawet pomimo nieznacznego spadku sprzedaży w ubiegłym roku branża roślin ozdobnych trzyma się mocno.

Internetowy rynek roślin ozdobnych w Niemczech na tle innych kategorii

Zaatakowanie Ukrainy przez Rosję w lutym 2022 roku przyniosło poważne następstwa gospodarcze. Wśród nich najpoważniejsze dla branży roślin ozdobnych to zamknięcie rynku wschodniego i zerwanie łańcuchów dostaw. Problemem jest też poważny wzrost cen energii i paliw.

Rośliny ozdobne przygotowane do sprzedaży.
Fot. I. Stelmasiewicz

Tak samo, jak i w innych dziedzinach gospodarki — wzrost kosztów spowodował zmniejszenie opłacalności produkcji i usług, by zaś je utrzymać, większość firm podjęła decyzję o podniesieniu cen.
Rosnące ceny w połączeniu z niepokojącymi doniesieniami z frontu powodują spadek decyzji zakupowych i odkładanie ich w czasie.

Konsumenci szukają alternatywnych rozwiązań. I tym prawdopodobnie należy tłumaczyć wzrost (o 12%) sprzedaży internatowej dóbr szybko zbywalnych. Konsumenci szukają  nawet tańszej domowej chemii i środków czystości w sklepach internetowych i je znajdują.
Doświadczenie i zmiana nawyków zakupowych wywołana pandemią powodują, że ta forma zakupów dla dużej części społeczeństwa stała się naturalną i podstawową.
Wzrost sprzedaży o 9% w kategorii zdrowie i wellness może być tłumaczony chęcią redukcji stresu wywołanego sytuacją wojny w Ukrainie, jej następstw i możliwych konsekwencji.

Tak więc nieznaczny spadek sprzedaży internetowej roślin ozdobnych u naszych zachodnich sąsiadów nie powinien być powodem do wyciągania zbyt negatywnych wniosków.
Tym bardziej, że inne branże dużo bardziej odczuły spadek sprzedaży przez internet.
I tak, na przykład, w kategorii „remonty i ogród” wyniósł on 19%, a „wyposażenie i wystrój domu” – 12%. W branży elektrycznej – 14%.

Sprzedaż on-line

Można śmiało powiedzieć, że rynek roślin ozdobnych w Niemczech ma się nienajgorzej.
Tym bardziej, że badania Bitcom’u stawiają detaliczną sprzedaż kwiatów i roślin ozdobnych na 17. miejscu wśród najlepiej sprzedawanych internetowo kategorii produktów.

Sprzedaż roślin poprzez sklep internetowy na urządzeniu mobilnym. Tablet leżący na stole
Fot. K. Burek

Zapewne nikogo nie dziwi wysoka lokata odzieży, obuwia i dodatków (78%), książek i audiobooków (54%), oraz elektroniki (52%).
Jednak stosunkowo wysoka pozycja roślin ozdobnych w sprzedaży on-line pozwala na umiarkowany optymizm. 17% respondentów kupiło przez Internet co najmniej jedną roślinę w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
Wydaje się, że wynika to z coraz większego zaufania klientów do otrzymania produktu w spodziewanym stanie.

Rośliny są pakowane w coraz lepszy sposób z uwzględnieniem specyfiki transportu do klienta. Firmy kurierskie zapewniają lepsze warunki transportowanym roślinom, a współpraca na linii producent-transport-klient przebiega coraz sprawniej.

Większość klientów (65%) przyznaje, że decydującymi czynnikami wpływającymi na ich decyzję o zakupie przez Internet były cena oraz bezpłatny transport. To sugeruje, że oczekiwania co do wysokiej jakości i dobrego stanu dostarczonych roślin są niemal oczywiste i gwarantowane przez sprzedawcę.

Roślina ozdobna pakowane przed wysłaniem kurierem.
Fot. I. Stelmasiewicz

Większość klientów wybiera duże platformy sprzedażowe o wysokich standardach obsługi klienta. Takie, które oferują dużo więcej niż tylko, to co jest wymagane prawami konsumenta.
Jednak i mniejsze regionalne sklepy, które świadczą sprzedaż on-line mają się dobrze. Zapewne ich klienci są przekonani, że mniejsze odległości wpłyną pozytywnie na jakość roślin.

Zmienia się też sposób robienia samych zakupów kwiatów i roślin przez Internet. Z roku na rok rośnie udział urządzeń mobilnych (66%). Znaczenia nabiera też rola influencerów (43%) w kształtowaniu decyzji zakupowych. I choć nie jest ona kluczowa i wciąż przyjaciele i znajomi są inspiracją, to na pewno będzie coraz bardziej decydująca w przyszłości.

Więcej na temat wystawy IPM Essen 2023 znajdziecie Państwo tutaj.

Tekst powstał na podstawie publikacji „Market description IPM ESSEN 2023: Plant market defies economic uncertainty”.

Brak postów do wyświetlenia

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.