Internetowy rynek roślin ozdobnych w Niemczech i w całej Europie był jednym z tematów towarzyszącym wystawie IPM ESSEN w tym roku. Po pandemii COVID-19 odnotowano prawdziwy boom na zakupy roślin przez Internet. Wzrost sprzedaży tym kanałem w stosunku do roku poprzedzającego pandemię był znaczący.
Brak jeszcze szczegółowych danych za rok 2022, ale prawdopodobnie przyniesie niewielki spadek. Czy ta prognoza powinna niepokoić?
Przykład z Niemiec
Na IPM ESSEN najwięcej mówiło się i przytaczało danych z rynku niemieckiego. Co jest oczywiście zrozumiałe. Jednak z uwagi na sąsiedztwo tego dużego rynku, współpracę branżową w Polsce i pewne podobieństwa, te dane mogą być interesujące i dla naszych uczestników rynku roślin ozdobnych.
Według Instytutu Badań Sprzedaży Detalicznej w Kolonii (IFH) branża przeżywa lekkie załamanie handlu internetowego.
Według szacunków tego instytutu, rok 2022 przyniesie spadek sprzedaży o około 2% w stosunku do roku poprzedniego.
Jednak rok 2021 w stosunku do 2019 – sprzed pandemii to wzrost niemal 40%. Tak więc nawet pomimo nieznacznego spadku sprzedaży w ubiegłym roku branża roślin ozdobnych trzyma się mocno.
Internetowy rynek roślin ozdobnych w Niemczech na tle innych kategorii
Zaatakowanie Ukrainy przez Rosję w lutym 2022 roku przyniosło poważne następstwa gospodarcze. Wśród nich najpoważniejsze dla branży roślin ozdobnych to zamknięcie rynku wschodniego i zerwanie łańcuchów dostaw. Problemem jest też poważny wzrost cen energii i paliw.
Tak samo, jak i w innych dziedzinach gospodarki — wzrost kosztów spowodował zmniejszenie opłacalności produkcji i usług, by zaś je utrzymać, większość firm podjęła decyzję o podniesieniu cen.
Rosnące ceny w połączeniu z niepokojącymi doniesieniami z frontu powodują spadek decyzji zakupowych i odkładanie ich w czasie.
Konsumenci szukają alternatywnych rozwiązań. I tym prawdopodobnie należy tłumaczyć wzrost (o 12%) sprzedaży internatowej dóbr szybko zbywalnych. Konsumenci szukają nawet tańszej domowej chemii i środków czystości w sklepach internetowych i je znajdują.
Doświadczenie i zmiana nawyków zakupowych wywołana pandemią powodują, że ta forma zakupów dla dużej części społeczeństwa stała się naturalną i podstawową.
Wzrost sprzedaży o 9% w kategorii zdrowie i wellness może być tłumaczony chęcią redukcji stresu wywołanego sytuacją wojny w Ukrainie, jej następstw i możliwych konsekwencji.
Tak więc nieznaczny spadek sprzedaży internetowej roślin ozdobnych u naszych zachodnich sąsiadów nie powinien być powodem do wyciągania zbyt negatywnych wniosków.
Tym bardziej, że inne branże dużo bardziej odczuły spadek sprzedaży przez internet.
I tak, na przykład, w kategorii „remonty i ogród” wyniósł on 19%, a „wyposażenie i wystrój domu” – 12%. W branży elektrycznej – 14%.
Sprzedaż on-line
Można śmiało powiedzieć, że rynek roślin ozdobnych w Niemczech ma się nienajgorzej.
Tym bardziej, że badania Bitcom’u stawiają detaliczną sprzedaż kwiatów i roślin ozdobnych na 17. miejscu wśród najlepiej sprzedawanych internetowo kategorii produktów.
Zapewne nikogo nie dziwi wysoka lokata odzieży, obuwia i dodatków (78%), książek i audiobooków (54%), oraz elektroniki (52%).
Jednak stosunkowo wysoka pozycja roślin ozdobnych w sprzedaży on-line pozwala na umiarkowany optymizm. 17% respondentów kupiło przez Internet co najmniej jedną roślinę w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
Wydaje się, że wynika to z coraz większego zaufania klientów do otrzymania produktu w spodziewanym stanie.
Rośliny są pakowane w coraz lepszy sposób z uwzględnieniem specyfiki transportu do klienta. Firmy kurierskie zapewniają lepsze warunki transportowanym roślinom, a współpraca na linii producent-transport-klient przebiega coraz sprawniej.
Większość klientów (65%) przyznaje, że decydującymi czynnikami wpływającymi na ich decyzję o zakupie przez Internet były cena oraz bezpłatny transport. To sugeruje, że oczekiwania co do wysokiej jakości i dobrego stanu dostarczonych roślin są niemal oczywiste i gwarantowane przez sprzedawcę.
Większość klientów wybiera duże platformy sprzedażowe o wysokich standardach obsługi klienta. Takie, które oferują dużo więcej niż tylko, to co jest wymagane prawami konsumenta.
Jednak i mniejsze regionalne sklepy, które świadczą sprzedaż on-line mają się dobrze. Zapewne ich klienci są przekonani, że mniejsze odległości wpłyną pozytywnie na jakość roślin.
Zmienia się też sposób robienia samych zakupów kwiatów i roślin przez Internet. Z roku na rok rośnie udział urządzeń mobilnych (66%). Znaczenia nabiera też rola influencerów (43%) w kształtowaniu decyzji zakupowych. I choć nie jest ona kluczowa i wciąż przyjaciele i znajomi są inspiracją, to na pewno będzie coraz bardziej decydująca w przyszłości.
Więcej na temat wystawy IPM Essen 2023 znajdziecie Państwo tutaj.
Tekst powstał na podstawie publikacji „Market description IPM ESSEN 2023: Plant market defies economic uncertainty”.