12 nietypowych świąt do wykorzystania w marketingu roślin ozdobnych. Czy znasz choć połowę?

Fot. Adobe

12 nietypowych świąt, to 12 dodatkowych szans w ciągu roku na skuteczne działania marketingowe. Wykorzystajmy choćby z pozoru absurdalny Dzień Chwastów, by promować… No właśnie — możliwości są spore, by producenci i sprzedawcy łatwiej dotarli ze swoją ofertą do konsumenta. Zainteresowani?

12 nietypowych świąt to z jednej strony arbitralny, subiektywny wybór, a z drugiej całkiem rozsądna propozycja do wykorzystania w planowani kalendarza działań marketingowych producentów i sprzedawców z zielonej branży. A może Wy macie wasze własne 12 nietypowych świąt? Ono nasze:

1. Blue Monday – 15 stycznia 2024

Nieco z przekory rozpoczynamy naszą listę od święta, którego chyba nikt nie chciałby świętować.
Blue Monday to ponoć najsmutniejszy dzień w roku i przypada na 3. poniedziałek roku.

Środek zimy. Jeszcze krótki dzień. Święta, święta i po świętach, a do następnych daleko. No a na dodatek zdajemy sobie sprawę, że jednak i tego roku, kolejny już raz, postawiliśmy przed sobą zbyt wygórowane postanowienia noworoczne.

Bogata oferta sukulentów w doniczkach, fot. I. Stelmasiewicz

Co więc robić? Kupić sobie trochę wiosny! Wrócić do domu z roślinką i postanowieniem, że może i nie będziemy wstawać o 5 rano, by iść na basen lub biegać, ale za to będziemy dbać o tę cząstkę natury.

Rośliny i kwiaty poprawiają humor i nastrój. Są więc naturalnym sprzymierzeńcem podczas szarych, ponurych i przygnębiających dni.

Na Blue Monday optymistyczna roślina!
Czy to nie supr slogan? OK. Na pewno wymyślicie własne, o wiele lepsze! Ważne, by dać ludziom pretekst do tego, by wstąpili do kwiaciarni, centrum ogrodniczego lub nawet robiąc zakupy w markecie w ich koszyku znalazła się roślina lub kwiaty cięte.

2. Dzień Bez Opakowań Foliowych – 23 lutego

Konsumenci coraz częściej oczekują, żeby opakowania roślin i cały proces ich produkcji i transportu były ekologiczne i przyjazny środowisku. Dotyczy to przede wszystkim przedstawicieli pokolenia Z, którzy są w stanie zapłacić więcej za produkt wytworzony w sposób zrównoważony. Tego dnia jest idealny moment, by im to zaprezentować.

„I pewnie mam zawijać kwiaty w szary papier!?” W sumie do dobry pomysł na ten dzień. A przy okazji na szarym papierze można nadrukować krótkie informacje lub infografikę o tym, jak to ograniczyliśmy tworzywa sztuczne. Albo o ile zwiększył się udział tych pochodzących z recyklingu.

opakowania kartonowe dla roślin ozdobnych
Przykład na to, że  od tworzyw sztucznych da się odejść, fot. I. Stelmasiewicz

To nieoczywisty sposób, by poinformować klientów o tym, że transport roślin w naszym gospodarstwie oparty jest na pojazdach elektrycznych ładowanych przez fotowoltaikę.

Albo niech się dowiedzą, że te piękne kwiaty doświetlały energooszczędne lampy LED.

Czemu nie! Wyjdźmy nowym trendom naprzeciw i zdobądźmy uznanie klientów.

3. Dzień Świętego Patryka – 17 marca

Nie. Nie będziemy namawiać do spożywania tego, z czego Irlandia jest najbardziej znana. Choć dorosłym niczego nie zabraniamy!

Dzień Świętego Patryka najczęściej kojarzy się też z zielonym kolorem. To kolor Irlandii. Jej wiecznie zielonych pastwisk.

12 nietypowych świąt i Dzień Świętego Patryka. Zielona koniczyna
Podczas tego święta uwagę zwraca wszystko co ma barwę żywej zieleni. Fot Pixabay

Wykorzystajmy to, oferując klientom jeszcze więcej zielonego! Zaprezentujmy monochromatyczne kompozycje złożone tylko z zieleni i jej odcieni.

Niech klienci widzą zieleń wokoło siebie tego dnia. A zieleń niech kojarzy im się z naszą zieloną branżą.

4. Dzień Wierzby – 21 marca

Wierzby to ciągle popularne drzewa ozdobne. Widzimy je niemal wszędzie. I nie bez przyczyny. Są malownicze, a przy tym mało wymagające i znoszą dobrze miejskie warunki. Są tak popularne, że niemal oczywiste, a przez to czasem zupełnie niezauważane.

To święto to idealny pretekst, by je przypomnieć. Szczególnie te mniej znane odmiany.

Wierzba sachalińska 'Golden Sunshine' o żółtym ulistnieniu
Wierzba sachalińska 'Golden Sunshine’, Fot. I. Stelmasiewicz

Niech tego dnia staną się gośćmi honorowymi centrów ogrodniczych i gospodarstw szkółkarskich.

5. Dzień Chwastów – 28 marca

Tak. Jest coś takiego jak Dzień Chwastów i wcale to nie pomyłka. Odwiedzający ostatnie wystawy i targi branżowe mieli szansę zobaczyć, że rośliny uważane powszechnie za chwasty dostępują nobilitacji. Coraz częściej znajdują one miejsce w kompozycjach w pojemnikach i na rabatach.

Wpisują się w rosnący trend bioróżnorodnych ogrodów i jeszcze większej naturalności. Zaczynają już powstawać szkółki, które oferują właśnie takie rośliny.

Ogród chwastowy w Krakowie
fot. I. Stelmasiewicz

Można pomóc temu trendowi, nagłaśniając ten dzień oraz włączając, choćby tylko tego jednego dnia, do oferty, te mniej szlachetne, ale niemniej interesujące rośliny.

I żeby nie było… Nie uważamy, że wręczenie tego dnia teściowej bukietu z pokrzyw będzie pięknym gestem.

6. Dzień Ziemi – 22 kwietnia

Tego dnia oczy całego świata są zwrócone na Ziemię i naturę. Często w ten dzień lub najbliższy weekend podejmowanych jest szereg działań służących naszej planecie lub chociaż zwracających na chwilę naszą uwagę na te zagadnienia.

Najczęściej są to akcje sadzenia drzew i krzewów. Możemy jako producenci, sprzedawcy włączyć się w te wydarzenia.

Chyba najbardziej oczywiste działania marketingowe to sponsorowanie takich działań. Sponsorowanie poprzez dostarczenie darmowej partii naszych roślin lub z naprawdę znaczącym rabatem.

Rewilding parków miejskich
Fot. K. Mielicki

Można też promować rośliny, które szczególnie dobrze znoszą następstwa zmian klimatycznych.

Warto skorzystać z potrzeby naszych klientów tego dnia, by pomóc Ziemi. A pomóc jej mogą rośliny dające cień, zatrzymujące wodę i pochłaniające CO2.
To też dobry czas na promocję modnej obecnie bioróżnorodności w ogrodach.

7. Światowy Dzień Pszczół – 20 maja

W tym dniu zwraca się na szczególną rolę pszczół w przyrodzie. Ponoć bez nich w zaledwie kilku lat wyginęlibyśmy. Czy tak jest w istocie? Nie wiadomo. Wiadomo, że pszczoły i inne zapylacze są bardzo ważne.

Z tego faktu zdaje sobie sprawę coraz więcej klientów. Sympatia do zapylaczy, a zwłaszcza pszczół rośnie. Objawia się to wzrostem zainteresowania roślinami miododajnymi. Już obecnie wiele firm reklamuje w ten sposób swoje rośliny i zwraca uwagę na to, że dzięki nim pszczoły mogą zbierać nektar.

Rysunek pszczoły pośród kwiatów
W tak prosty sposób można zwrócić uwagę na to, że sprzedawane kwiaty są miododajne. Fot. I. Stelmasiewicz

Najczęściej na opakowaniu albo na doniczce pojawia się rysunek lub zdjęcie pszczoły i stosowny napis. Jednak i bez tego można zwrócić na pszczoły uwagę.
Plakat, baner, zdjęcia i filmy kwiatów odwiedzanych przez pracowite pszczoły. To wszystko pomoże w zaistnieniu w świadomości konsumentów jako marka przyjazna tym zapylaczom.

8. Dzień Przyjaciela – 9 czerwca

Kwiaty można kupić i bez powodu, ale tego dnia powodem może być przyjaciel. Każdy powinien mieć jakiegoś i warto tę przyjaźń pielęgnować.
Podarowanie kwiatu lub doniczkowej rośliny ozdobnej to dobry sposób wyrażenia naszej wdzięczności i nadziei na to, że przyjaźń będzie rosła i kwitła.

bukiet czerwono-pomarańczowych tulipanów ze szkółki "Tet A Tet"
Tulipany Crossfire, fot. I. Stelmasiewicz

Dobrze jest dać ludziom powód, by wstąpili po roślinę lub kwiaty umawiając się z kimś bliskim. Dajmy im o tym znać na kilka dni wcześniej. Tak by mogli umówić się na kawę.

9. Światowy Dzień Czekolady – 7 lipca

Czy zielona branża może brać udział w tym święcie? Oczywiście! I to nie tylko promując sadzonki kakaowca.

Roślina o liściach w kolorze czekolady
Fot. I. Stelmasiewicz

To doskonały moment, by promować, przypominać i prezentować te gatunki roślin, które mają czekoladową barwę liści lub kwiatów. I pamiętajmy: kwiaty nie tuczą!

10. Dzień Spadającego Liścia – 23 września

To święto przypomina, że właśnie wkroczyliśmy w czas jesieni. Wypatrujmy z nadzieją polskiej złotej jesieni i cieszmy się jej kolorami.
Mamy duże szczęście. Piękno jesieni podziwia bardzo wiele osób. Skorzystajmy z tego.

Liść klonu czrwonego Firevie Flame. Liść jest intensywnie czerwony o odcieniu bliskim viva magenta - koloru roku 2023
Klon czerwony Firevie Flame, fot. I. Stelmasiewicz

Naturalnym się wydaje promowanie wówczas drzew wyjątkowo pięknie się przebarwiających. Jednak nie tylko.

A rośliny ozdobne? Jak najbardziej. Pokażmy klientom i zachęćmy do zakupu jesiennych kwiatów. Wrzosów, chryzantem, ……, a nawet kapust ozdobnych.
Na miejscu byłaby akcja promocyjna o tym, że jesień w ogrodzie też może być kolorowa i ukwiecona.

kolorowe chryzantemy o dużych kwiatostanach
Odmiany wielkokwiatowe z grupy Kena® przełamują stereotypy chryzantemowe, fot. I. Stelmasiewicz

Podajmy przykłady i gotowe rośliny. Warto przypomnieć też drzewa o ozdobnych korach, które zdobią również po opadnięciu wszystkich liści.

11. Światowy Dzień Drzewa – 10 października

To idealne święto do wykorzystania przez producentów i sprzedawców drzew ozdobnych.
Jeśli jeszcze ktoś nie wie, jakie korzyści dają nam drzewa w naszym otoczeniu, to warto o tym mówić. Dla tych, którzy to wiedzą, warto mieć w ofercie odpowiednie okazy i zachęcić do tego by je posadzili w swoich ogrodach.

Kwitnące na różowo drzewo ozdobne na miejskim osiedlu
Kwitnące drzewa, np. ozdobne wiśnie, dają dodatkowe korzyści wizualne, fot. I. Stelmasiewicz

Tego dnia warto też promować sadzenie drzew z gołym korzeniem lub bryłą korzeniową. Wielu początkujących ogrodników i amatorów może być niesłusznie przekonanych, że to jest trudne. Dajmy im wiedzę. Pokażmy. Może stwórzmy warsztaty takiego sadzenia. To z pewnością przyciągnie tych, którzy chcieliby wejść na „wyższy stopień ogrodniczego wtajemniczenia”.

12. Dzień Wiecznie Zielonych Roślin – 19 grudnia

Zieleni nigdy za dużo. Szczególnie na progu zbliżającej się zimy. Większość drzew straciła liście. Pozostały tylko trawy ozdobne i wiecznie zielone rośliny.

Skorzystajmy tego dnia, by pokazać potencjalnym klientom naszą ofertę. Pokażmy, że je zimą też może być zielono.

liście laurowiśni wschodniej
Liście laurowiśni wschodniej są sztywne, skórzaste i zdobią całą zimę, fot. I. Stelmasiewicz

To dobry moment, by zaprezentować takie rośliny jak: cisy, laurowiśnie, bluszcze, bambusy i inne.

12 nietypowych świąt — podsumowanie

Zielona branża często ogranicza swoje działania marketingowe do oczywistych dat.
14 lutego, 8 marca — nawet nie trzeba pisać jakie to święto, bo wszyscy wiemy. Do tego dochodzi jeszcze Dzień Matki, Dzień Babci, Dzień Dziadka, Dzień Edukacji Narodowej, Dzień Wszystkich Świętych i…kilka więcej.

Nasze 12 nietypowych świąt trochę z przymrużeniem oka ma zachęcić do poszukania może mniej oczywistych okazji do zaprezentowania swojej oferty. Obudowania jej w wartości i korzyści, na jakie zwraca dane święto. Pamiętajmy, że marketing nie może być nudny — powinien być skuteczny!

Brak postów do wyświetlenia

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.